Mercedes-AMG GT hybrid

Den nya plug-in hybridversionen av Mercedes-AMG GT är inte bara märkets snabbast accelererande vägbil hittills, utan också en av de snabbaste bilarna i produktion.

GT 63 S E Performance kommer bara några månader innan Porsche förväntas avslöja den efterlängtade hybridversionen av 911 och delar sitt elektrifierade inre med den nyligen avslöjade SL hybrid.

AMG:s dubbelturboladdade 4,0-liters V8 (som ger 603 hk på egen hand) är kopplad till en 201 hk elmotor på bakaxeln för att ge fyrhjulsdrift och 804 hk – mer än Ferrari 812 Superfast och McLaren 750S – och kolossala 1047 lb ft, vilket är ett av de högsta vridmomenten som hittills erbjudits av en förbränningsdriven vägbil.

Dessa siffror är tillräckliga för att skicka GT från 0-100 km/h på bara 2,8 sekunder, snabbare än någon annan AMG-bil hittills, inklusive One-hyperbilen med 1049 hk. Faktum är att det är en av de snabbast accelererande förbränningsbilarna i produktion – bara knappt överträffad av Porsche 911 Turbo S, Ferrari SF90 Stradale och Lamborghini Revuelto.

Den kommer att nå en topphastighet på 198 mph, vilket bara är en liten marginal till dess något tyngre syskon med mjuk sufflett.

Mercedes-AMG GT hybrid

Kraften till EV-motorn lagras i ett 6,1 kWh-batteri som ger en elektrisk räckvidd på cirka åtta mil från en full laddning, och fylls på under körning via regenerativ bromsning i fyra steg för att säkerställa att ”maximal framdrivning alltid är tillgänglig när föraren behöver den”, säger AMG.

Alternativt kan batteriet laddas med 3,7 kW från en hushållsladdare.

Bilen startar tyst med hjälp av elmotorn om den är inställd på Comfort-läget, men ett ”kraftfullt, sonoriskt, AMG-typiskt” startljud pumpas in i kupén via stereohögtalarna.

E Performance är nästan visuellt identisk med standard GT – som redan erbjuds med en V8 i två lägen och en fyrcylindrig med 416 hk – men subtila skräddarsydda detaljer inkluderar den röda märkningen, aero-optimerade hjul och laddningsporten i den bakre stötfångaren.

Mercedes-AMG GT hybrid

Kolkeramiska bromsskivor (större än den rena förbränningsbilens) är standard, liksom bakhjulsstyrning och AMG:s aktiva vägkontrollsystem.

Beställningarna för den nya super-PHEV öppnar i höst. Mercedes har ännu inte detaljerat prisplanerna för Storbritannien, men ett startpris på cirka 2,7 miljoner kr är troligt, vilket motsvarar en premie på cirka 350,000kr jämfört med den topprankade rena V8-bilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *