Aion Hyper SSR

Den kinesiska tillverkaren GAC har presenterat den elektriska hyperbilen Aion Hyper SSR för européer för första gången i Milano.

Hyper SSR – en förkortning för Super Sport Race – har tre motorer och en prestanda på 1208 hk.

Med måtten 4538 mm lång, 1988 mm bred och 1238 mm hög är Hyper SSR ungefär lika stor som Lotus Evija med 2011 hk.

GAC hävdar att den kan köra från 0-100km/h på bara 1,9 sekunder, vilket sätter den i nivå med Rimac Nevera, som har en lika hisnande 1877bhp. Topphastigheten är 250km/h.

Enligt Kinas CLTC-testregim får Hyper SSR en räckvidd på 506 km från sitt 74,68 kWh-batteri.

Aion anger inte bilens vikt, men den har en kaross i kolfiber och bromsar i kolfiber, så den bör vara relativt lätt.

Kolfiber finns även på hjulen, medan en stor, infällbar aktiv bakspoiler ökar downforce vid högre hastigheter. Designen omfattar även ramlösa måsvingedörrar.

Invändigt har Hyper SSR en sexkantig ratt, där GAC har valt att ta bort rattstängerna, i likhet med Tesla i den nya Model 3-sedanen. Ratten har få knappar, men kromade metalldetaljer bidrar till den interiöra atmosfären.

Den är utrustad med sportstolar, som enligt varumärket passar för både vardags- och högprestandakörning, medan aktiv farthållare och klimatanläggning med dubbla zoner också ingår, liksom åtta högtalare.

Ett stort infotainmentsystem med 14,6-tums pekskärm är placerat i mitten och en flygplansinspirerad 8,8-tums digital förardisplay sitter på instrumentpanelen bakom ratten.

Aion hävdar att superbilen är miljömässigt hållbar, utan användning av animaliska produkter. Vissa material är 3D-printade, medan andra är skapade med hjälp av återvunnet garn, och det finns biologiskt nedbrytbart veganläder.

Designen av Hyper SSR skapades som en del av ett joint venture mellan GAC:s huvudkontor i Guangzhou och bas i Los Angeles.

Hyper SSR är för närvarande bara ett koncept, men GAC hävdar att det snart kommer att gå i produktion. Det följer företagets tidigare sportbilskoncept, Enpulse roadster, som avslöjades 2020 som en EV som i storlek liknar Toyota GR Supra.

GAC har tidigare uttalat sitt mål att destabilisera Europas superbilselit (tänk Ferrari och Lamborghini) och säger att monopolet ”har avslutats av Kina”.

Enligt Car News China lanserades Hyper SSR i Kina i slutet av förra året med en prislapp på ¥1 286 000 – motsvarande cirka 1,9 miljoner kr. Den dyraste specifikationen, Ultimate Track Version, kostar ¥1,686,000 yuan, eller 2,5 miljoner kr.

Den kroatiskt byggda Nevera är under tiden prissatt till 32 miljoner kr. Med det sagt är det fortfarande inte säkert om Hyper SSR kommer till Europa i någon kapacitet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *