Maserati har lyft på slöjan för nya Grancabrio Folgore, en elektrisk GT med mjukt tak som lovar att kombinera högpresterande spänning med en lugn körupplevelse utomhus.

Folgore (italienska för blixt) byter ut sitt syskons 3,0-liters V6-motor med dubbla turboaggregat mot de tre elmotorerna från Maserati Granturismo Folgore med hårt tak.

En är monterad på framaxeln och de andra två sitter bak. Cheferna har berättat för Bilnytt att var och en producerar hela 402 hk, även om deras kombinerade effekt är 751 hk.

Detta beror på att batteriet på 83 kWh (användbart) endast kan ladda upp till 600 kW (805 hk) vid en och samma tidpunkt. Bilnytt förstår att denna gräns kan höjas i takt med att batteritekniken förbättras och bilen faceliftas.

Maserati hävdar att räckvidden för toppmodellen Grancabrio är 45 mil, vilket är en liknande siffra som erbjuds av den eldrivna Granturismo.

Maserati Grancabrio Folgore

Grancabrios Folgore-struktur är förstärkt runt trösklarna och bakluckan för att bibehålla åkkvaliteten. Företaget prioriterade komfort framför smidighet för cabrion, enligt Davide Danesin, teknisk chef för GT- och Quattroporte-produktlinjerna.

Han berättade för Bilnytt: ”Kunden till Grancabrio skiljer sig från kunden till GT. Grancabrio-kunden är vanligtvis inte en hårdför förare som letar efter bästa prestanda från bilen – det är ett annat sätt att njuta av produkten.

”De vill ha en statusprodukt, de vill njuta av det fria livet i en bra miljö.”

Maserati Grancabrio Folgore

Även om det extra stålet på Grancabrio Folgore tillför cirka 90 kg jämfört med coupén, är dess raka linjeprestanda nästan identisk.

Den erbjuder en 2,8 sekunders 0-100km/h sprint, bara 0,1 sek bakom Granturismo Folgore. Det är också 0,4 sekunder snabbare än MG Cyberster med två motorer, den enda andra elektriska GT-bilen med dropptopp som kommer till Storbritannien under nästa år. Den bilen kommer dock att vara betydligt billigare än Grancabrio.

Visuellt byter Folgore ut den lamellformade grillen från bensinmotsvarigheten mot en ”inverterad” yta. Det innebär att varje grillpelare på bensinbilen är en öppen yta på elbilen, och vice versa.

Maserati Grancabrio Folgore

Maseratis designchef Klaus Busse förklarade att han valde att återuppfinna grillen i stället för att gå över till en plan yta för att undvika att få en ”ansiktslös” bil. ”Du får ett äkta Maserati-ansikte oavsett om det är Folgore, Granturismo ICE eller Grecale”, sa han.

Grancabrio Folgore använder samma vikbara tyglucka som bensinbilen, som kan sänkas eller höjas på 14 sekunder, i hastigheter upp till 50 km/h.

Ett nackvärmesystem ingår som standard och erbjuder tre nivåer av värmeeffekt. En vindavvisare, som minskar turbulensen över passagerarna, är ett tillval.

Priserna har ännu inte bekräftats av Maserati, men de förväntas börja på cirka 2,5 miljoner kr.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *