Superbilsföretagets långvariga chef avgår efter att ha inlett den djärva elektrifieringsstrategi.
Mike Flewitt, VD för McLaren Automotive, har avgått från sin position och kommer att lämna företaget efter nästan ett decennium i ledningen.
Flewitt kom till McLaren som operativ chef 2012 innan han utsågs till VD i juli 2013, en position han har haft sedan dess. Någon efterträdare till Flewitt har ännu inte tillkännagivits, även om en sökning efter en ny vd redan har påbörjats.
Flewitts avgång kommer bara några veckor efter att den tidigare Volvo-vd:n Stefan Jacoby och den tidigare Porsche-vd:n Michael Macht utsågs till icke-verkställande direktörer i McLaren Groups styrelse (som omfattar affärsområdena Automotive, Racing och Technology).
Relaterade artiklar
Macht ”kommer att ta ansvar för alla tekniska och operativa funktioner” på McLaren Automotive medan en ny VD rekryteras. Försäljning, marknadsföring och PR-verksamhet kommer att övervakas av McLaren Groups verkställande ordförande Paul Walsh.
”Jag känner mig otroligt stolt över att ha lett McLaren Automotive genom större delen av dess första, mycket framgångsrika decennium och är privilegierad över att ha spelat en roll i den otroliga McLaren-historien”, sade Flewitt.
”Detta unga företags framgång är ett bevis på de många passionerade och begåvade människor som jag har haft nöjet att arbeta med och jag ser fram emot att se den framgången fortsätta.”
Flewitt blev hög chef på hög nivå vid en ganska akrimonisk tid för McLaren, som just hade lanserat sin första modell, MP4-12C, med blandade omdömen. Antony Sheriff hade tillbringat nästan ett decennium som verkställande direktör med att etablera företaget, men blev tjänstledig i början av 2013 och stämde till slut företaget för felaktig uppsägning.
Flewitts andra roll på McLaren var den nyinrättade VD-positionen och han övervakade snart lanseringen av P1, 570S och 12C:s förvandling till 650S, en bil som byggde på 12C:s obestridliga styrkor och åtgärdade många av dess brister.
Han byggde upp ett bilsortiment på McLaren som förde den årliga försäljningen nära 5000 modeller under 2018 och 2019. Pandemin drabbade dock inte bara Automotive-divisionen utan hela McLaren Group hårt, med cirka 1200 förlorade arbetstillfällen i en omstrukturering i maj förra året.
Företaget förbereder sig nu för lanseringen av sin första serietillverkade hybridmodell, Artura, som är den första i nästa generations McLaren-modeller som använder elektrifierad teknik.