Wild Lotus Evija X

Lotus har officiellt avslöjat en vild one-off omarbetning av sin elektriska hyperbil Evija som redan har gjort anspråk på det tredje snabbaste Nurbürgring-varvet genom tiderna.

Den extrema banbilen sågs varva Nordschleife förra året, och Lotus har nu bekräftat att den uppnådde en varvtid på 6 minuter och 24,047 sekunder – 19 sekunder efter Volkswagen ID R.

Porsche 919 Hybrid Evo är fortfarande den snabbaste bilen i det gröna helvetet, med en varvtid på 5 minuter och 19,545 sekunder.

Lotus hävdar dock att Evija X:s tid är den snabbaste som uppnåtts av någon bil med ett produktionschassi, och tror att den har mer att ge, efter att ha satt sin oväntat snabba varvtid på en fuktig dag i oktober.

”Watch this space”, sade det brittiska företaget och antydde en plan att återvända till Tyskland under bättre förhållanden för att kapa några viktiga sekunder.

Lotus ska ha samarbetat med det kanadensiska företaget Multimatic – som bygger Ford GT och Mercedes-AMG One och är ett stort namn inom global motorsport – när det gäller konstruktionen av Evija X.

Under sin märkliga, aerodynamiskt optimerade kaross är Evija X tekniskt identisk med den väggående Evija, med 2011 hk från en kvartett hjulmonterade motorer och strömförsörjning från ett 70 kWh 800 V-batteri monterat bakom sätena.

Wild Lotus Evija X

Evijas kolfiberkaross är också oförändrad, men olika modifieringar har gjorts i jakten på rekordfart: Evija X har till exempel Pirelli-banedäck, som backas upp av fruktade kolfiberbromsskivor, och dämparna är helt nya.

Karosseriet i kolfiber har lämnats obearbetat för att spara viktiga gram, medan downforce förstärks med hjälp av en enorm bakvinge i kolfiber – utrustad med ett system för att minska luftmotståndet – och en främre diffusor i racingstil.

Evija, som kostade 27 miljoner kr, började nyligen tillverkas i Norfolk nästan fem år efter att den presenterades som Lotus första elbil.

Lotus har inte gett några antydningar om att man planerar att erbjuda en ren banversion av Evija till sina kunder.

Företaget är dock fortsatt engagerat i sina motorsportsatsningar och har nyligen lanserat en GT4-specifik version av Emira och den Can Am-inspirerade Type 66-banleksaken från 1960-talet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *