mercedes krocktest

Att för första gången bevittna den rena våldsamheten i ett krocktest i en sluten anläggning är en tillnyktrande upplevelse.

Den enorma energi som frigörs och det ljud som uppstår varar bara en sekund, men följs sedan av en kuslig tystnad som gör upplevelsen ännu mer chockerande.

Krocktester är något som biltillverkarna lägger ner miljontals kronor på, och teknikerna för att förstå vad som händer med bilens struktur och dockorna i den förbättras ständigt.

Under det senaste året har Mercedes-Benz blivit den första tillverkaren att låta två elbilar genomgå ett krocktest med varandra och den första att röntga en kraschande bil i kollisionsögonblicket.

Röntgentestet genomfördes vid Ernst Mach-institutet i Freiburg, Tyskland, med en C-klass sedan och en linjäraccelerator som röntgenkamera. Det var ett sidokollisionstest, vilket innebär att bilen förblev stillastående medan en tung barriär slungades in i den i 60 km/h.

I sätet närmast kollisionen (till vänster) satt en SID II-docka, som är speciellt utformad både för sidokollisionstester och för att representera kvinnokroppen.

I Mercedes system tas röntgenbilderna av en linjäraccelerator som arbetar med en hög frekvens på 1 kHz och tittar ned på bilen uppifrån. En platt detektor under bilen fungerar som en digital mottagare och genererar en elektrisk signal när den träffas av röntgenstrålarna.

När röntgenstrålarna passerar genom bilens struktur och dockan absorberas de i större eller mindre utsträckning av materialen, så att intensiteten varierar över plattan, som i sin tur genererar de olika tonerna för att skapa en svartvit bild. Slutresultatet liknar det man får från en röntgenapparat på ett sjukhus eller en bagagescanner på en flygplats.

Röntgenpulsen varar bara några mikrosekunder, vilket gör att man kan ta stillbilder av den deformerade strukturen utan att den blir suddig på grund av rörelser. Men eftersom linjäracceleratorn genererar en kontinuerlig ström av röntgenpulser kan den generera upp till 1000 bilder per sekund.

Under de få millisekunderna efter nedslaget kan den ta cirka 100 stillbilder, som kan ses var för sig eller kombineras till en video.

Resultaten ger en exakt inblick i vad som händer med bilen vid en krock och även med dockan. Det ger utredarna en detaljerad inblick i till exempel hur bröstkorgen på provdockan komprimeras vid en sidokollision eller exakt hur en komponent i bilens struktur deformeras.

Röntgensystemet påverkar inte något av de andra analysverktygen, t.ex. de konventionella kameror som är monterade inuti bilen, och anläggningen har anpassats för att säkerställa att ingen personal eller utomstående utsätts för potentiellt skadlig strålning.

Dosimetrar övervakar strålningsnivåerna och för säkerhets skull omfattar de fysiska skyddsåtgärderna en 40 cm tjock betongvägg runt byggnaden samt en 45 ton tung skyddsdörr vid ingången till den av tyska myndigheter godkända anläggningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *