Smart Fortwo

Smart har påbörjat designarbetet på en ny version av stadsbilen Fortwo – och designchefen Gorden Wagener säger att det är ”avgörande” för märkets image.

Under intervjun med Wagener bekräftade varumärket att utvecklingen av en ny Fortwo har påbörjats under kodnamnet Project Two och indikerade att namnet #2 hade reserverats för produktionsbilen.

”Det är en avgörande del av varumärket, för varumärkets ID”, sa Wagener, mitt i utvidgningen av Smart SUV-line-up med den nya #5.

Ingenjörer på Smart – ett 50:50 joint venture mellan Mercedes-Benz och Geely – arbetar för närvarande med att hitta eller skapa en lämplig plattform för #2. Nya rapporter tyder på att Geely aktivt söker samarbete med andra företag för att motivera affärsfallet för en återupplivad Fortwo.

Smart CEO Dirk Adelmann citerades av Automotive News Europe och sa: ”För två månader sedan började vi arbeta på en ny, dedikerad plattform för att stödja en framtida Smart tvåsitsig stadsbil, men vi behöver partners för att göra affärsplanen genomförbar.”

Mercedes designchef Wagener betonade utmaningen att bygga bilen på ett lönsamt sätt och sa till Autocar: ”Den är inte bra för affärsmodellen. Det var därför den togs ur produktion efter tre generationer, men den fanns alltid i Smart-fansens hjärtan.”

Det är värt att notera att den tidigare generationen Fortwo (och den större Forfour), som lades ner 2023, delade plattform med den utgående Renault Twingo.

Wagener tillade att #2 skulle förbli ett liknande förslag som sina föregångare när det gäller styling. ”Ju starkare varumärket är, desto mer kan man leka med det”, sa han. ”På Smart har vi den friheten.”

Han antydde också att varumärkets ansvarsområde skulle kunna utvidgas långt bortom stadsbilar och SUV:ar: ”Vi har den här nya SUV:en, så vad finns det mer kvar? En sportbil, en tvåsitsig bil, en limousin? Vi får se.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *