Polestar 5 laddning

Elbilstillverkaren Polestar har demonstrerat ny teknik som möjliggör ultrasnabb laddning, med en hastighet på 370 kW vid laddning av en Polestar 5-prototyp.

Tekniken, som har utvecklats tillsammans med batteriföretaget Storedot, kallas extrem snabbladdning (XFC) och använder kiseldominerande celler för att ladda i höga hastigheter utan att försämra batteriet.

Den använder också förbättrad mekanik och kylning samtidigt som den väger mindre. Cellerna är lättare än i ett konventionellt elbilsbatteri och mer återvinningsbara, enligt Polestar.

Om tekniken utrustas med 5:an vid marknadsintroduktionen, som planerat, skulle den avsevärt överträffa den snabbast laddande elbilen som för närvarande säljs i Sverige, Porsche Taycan (320 kW).

Polestar når 370 kW

Polestar säger att tekniken också ger förbättringar när det gäller laddningshastighetens jämnhet, med tester som gav en jämn laddningshastighet på 310 kW och en topp på 370 kW – högre än vad som erbjuds av någon offentlig laddare i Sverige idag.

Polestar säger att detta motsvarar 200 miles med ett 77kWh-batteri på 10 minuter och att tekniken även kommer att kunna användas på märkets större 100kWh-batterier i framtiden.

Polestar 5 laddning

Polestars chef sa att tekniken skulle hjälpa till att övervinna vad som av allmänheten ses som en av de största bristerna med elbilar, vilket är tidskrävande laddningsstopp jämfört med bensin eller diesel.

”Tid är en av livets största lyxvaror, och som tillverkare av lyxiga elektriska prestandabilar måste vi ta nästa steg för att ta itu med ett av de största hindren för elbilsägande: laddningsångest”, säger Polestars VD Thomas Ingenlath.

”Med den här nya tekniken kommer förare som stannar på längre resor att kunna spendera mindre tid på att ladda och vara tillbaka på vägen snabbare än tidigare. Faktum är att den stopptiden kommer att vara mer lik den som de upplever med en bensinbil idag.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *