Porsche 911 GT3 RS

Det krävs en Porsche 911 för att slå en Porsche 911. Produktionsbilsrekordet från Road America som sattes av den tidigare generationen 911 GT2 RS är inte längre i kraft, men bara för att den nya 911 GT3 RS varvade banan i Wisconsin nästan två sekunder snabbare. Med den professionella racerföraren Dimitri Dimakos bakom ratten avverkade den senaste banfokuserade maskinen från Zuffenhausen den 6,5km långa banan på imponerande två minuter och 13,8 sekunder.

Det nu föråldrade rekordet sattes av David Donohue i april 2019 med en tid på 2 minuter och 15,1 sekunder. Åtminstone på papperet representerar de två RS-modellerna olika prestandanivåer eftersom 991-generationens GT2 RS har 700 hästkrafter medan den nya GT3 RS ”bara” har 518 hästkrafter. Trots skillnaden på 182 hk visade sig 992-generationens GT3 RS vara betydligt snabbare tack vare sitt omfattande aerodynamiska paket.

Som om det inte vore imponerande nog är den senaste 911 GT3 RS mer än fyra och en halv sekund snabbare på den nyasfalterade Road America än den tidigare generationens modell. Bilen som användes för att sätta rekordet levererades till sin rättmätiga privata ägare några veckor före det heta varvet. Före körningen utrustades den banfokuserade maskinen med Michelin Pilot Sport Cup 2 R N0-däck (tillval), en väglegal uppsättning som mäter 275/35 ZR20 fram och 335/30 ZR21 bak.

Bli inte alltför förvånad om Porsche kommer att förbättra sitt eget rekord ännu en gång på ”Nürburgring Nordschleife of North America” under de kommande åren. En testbil av den nya 911 GT2 RS sågs ju till synes i april. Det finns en saftig rapport som säger att den kommer 2026 med över 700 hk från en hybriddrivlina. Det ryktas att viktminskningen begränsas till högst 100 kg (220 pounds) efter att de hybridrelaterade komponenterna har lagts till.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *