Mercedes-Benz

Mercedes-Benz kommer att dramatiskt minska sina investeringar i utveckling av elbilsplattformar, med ett beslut att inte gå vidare med planerna för den nya MB.EA Large-arkitekturen, enligt rapporter i Tyskland.

Den nya plattformen, som planerades att lanseras 2028, var öronmärkt för att stödja efterträdare till de befintliga EQE- och EQS-salongerna och SUV: erna.

Som först rapporterades av Handelsblatt har utvecklingen av MB.EA Large-plattformen avbrutits. Den tyska finansiella publikationen säger att beslutet har fattats på grund av dålig försäljning av de befintliga EQE- och EQS-modellerna, med hänvisning till information från fyra separata insiders. Autocar har vänt sig till Mercedes för en kommentar.

De investeringsbesparingar som följer av att stoppa utvecklingen och infrastrukturförändringarna vid produktionsanläggningarna för att passa den nya plattformen beräknas uppgå till mellan 4 och 6 miljarder euro.

Mercedes-Benz planerade ursprungligen att utveckla två versioner av MB.EA – MB.EA Medium för den kommande EQC-sedanen och SUV:en, och MB.EA Large för de större, mer lyxfokuserade bilarna.

Nu när den sistnämnda strukturen inte längre är aktuell avser Mercedes-Benz att vidareutveckla EVA2-plattformen, som utgör grunden för de befintliga EQE- och EQS-modellerna, med en 800V-laddningsarkitektur som ska ersätta det 400V-system som används idag.

Andra förändringar som planeras för EVA2-plattformen är ny battericellsteknik och effektivare elmotorer för ökad räckvidd.

Tillsammans med MB.EA Medium uppges Mercedes-Benz ha konkreta planer på att utveckla plattformarna MMA (för kompakta elbilar), MB.AMG (sportbilar) och MB.VAN (kommersiella fordon).

MMA-plattformen, som är tänkt att stödja både elektriska och förbränningsdrivlinor, kommer att ligga till grund för tredje generationens CLA, CLA Shooting Brake, tredje generationens GLA och andra generationens GLB. Den nya strukturen är planerad att dela sin elektriska drivlinjearkitektur med MB.EA Medium.

MB.AMG-plattformen, som ska lanseras 2025 som en renodlad elarkitektur, är avsedd att ligga till grund för en efterföljare till AMG GT 4-Door Coupé, samt en ny närbesläktad AMG SUV-modell.

MB.VAN-plattformen, som ska lanseras 2026, kommer inledningsvis att utgöra grunden för en efterföljare till dagens Mercedes EQV innan den används för andra kommersiella fordon.

Enligt Handelsblatt är beslutet att avbryta planerna för MB.EA Large-plattformen en del av en bredare omorientering av Mercedes-Benz framtida utvecklingsaktiviteter.

Biltillverkaren sköt nyligen upp sitt mål att uppnå en 50-procentig EV-andel (plug-in hybrid och elfordon) av försäljningen 2025 till 2030. Det rullade också tillbaka planerna på att sälja elbilar endast 2030 ”på marknader där förhållandena tillåter”.

Stoppet i utvecklingen av MB.EA Large förväntas leda till att Mercedes-Benz utvecklar efterföljare till dagens sjunde generation S-klass, fjärde generationens GLE SUV, tredje generationens GLE Coupé och tredje generationens GLS som förbränningsmodeller med laddhybridkapacitet, baserade på en uppdaterad version av dagens MRA-plattform.

De kommer att säljas tillsammans med sina elektriska motsvarigheter baserade på den uppgraderade EVA2-plattformen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *