2022 Porsche 911 GT3 Första testet

Den nya GT3 är snabb, men det finns mer än bara rå fart. Mycket, mycket mer.

Testdagar som inkluderar en ny Porsche 911 GT3 kommer inte ofta. Sedan 1999, då vi testade den första 996-generationens GT3 R-racebil, har MotorTrend ”kört siffrorna” på bara 11 GT3:or, inklusive de ännu mer banfokuserade GT3 RS-modellerna. Den senaste, helt nya Porsche 911 GT3 i 992-serien 2022 som vi nyligen granskade är den 12:e versionen av GT3:an som utvecklats av företagets berömda GT-division, och om du undrar hur den nya GT3:ans siffror står sig i förhållande till sina enastående föregångare, ja, håll fast vid din balaclava.

Du kanske inte nödvändigtvis känner accelerationsskillnaderna mellan 991.2-generationens GT3 med 500 hästkrafter och 339 lbft 991.2 och 2022 911 GT3 med 502 hästkrafter och 346 lbft, men våra testdata avslöjar dem.

En av bilens största framsteg verkar ha kommit från Porsches vidareutveckling av sitt referenssystem för startkontroll. Det går nu upp till 6 000-6 200 varv per minut, och det för fortfarande ihop kopplingsplattorna på ett mästerligt sätt. Resultatet är en start utan hjulspinn till 30 mph på 1,0 sekund, eller 0,3 sekunder snabbare än den tidigare GT3. (Chevrolet Corvette Stingray Z51 från 2020 är den enda andra bakhjulsdrivna bil som vi har lanserat så effektivt; alla andra med en 1,0 sekund eller snabbare sprint till 30 mph hade fördelen av AWD). Denna inledande holeshotfördel jämfört med den gamla 911 GT3 växer till 0,4 sekunder vid 60 mph (2,7 jämfört med 3,1 sekunder), vilket den nya GT3 håller under resten av kvartsmilen (10,8 jämfört med 11,2 sekunder).

En ”10-sekunders” kvartsmil?!

Förresten är 2022 års Porsche 911 GT3:s kvartsmilsprestanda på under 11 sekunder med en 4,0-liters sexcylindrig motor med naturlig insugning exceptionell. De enda andra bilar utan turboladdning som har klarat den anmärkningsvärda 11-sekundersgränsen har antingen två elmotorer (Tesla Model S/Porsche Taycan), en V-10-motor (Lamborghini Huracán/Audi R8) eller en V-12-motor (Lamborghini Aventador/Ferrari 812 Superfast/Ferrari Enzo). För extra perspektiv på prestationen, tänk på detta: Dessa V-12-motorer hade respektive cylindervolymer på 5,2, 6,0 och 6,5 liter. Hatttips till Porsche för denna kvartsmilsframgång.

Snabbt? Visst, men det finns så mycket mer

Enligt vår våg är den Porsche 911 GT3 2022 som MotorTrend testade 34 kilo lättare än den förra. Dessutom är den nya GT3:s däck (Michelin Pilot Sport Cup 2R N0; 255/35 20 97Y fram, 315/30 R21 105Y bak) bredare och mer klibbiga. Det var därför ingen överraskning när vi konstaterade att den nya GT3 stannar kortare än den gamla. Med båda bilarna utrustade med de kolkeramiska bromsarna som tillval stannade Porsche 911 GT3 från 2022 från 60 mph på 93 fot, jämfört med 99 fot för föregångaren.

Det finns också mer grepp på bromsplattan (1,15 g jämfört med 1,07 g) och den nya bilen ger en snabbare varvtid på åtta (22,3 sekunder jämfört med 22,7). Endast 2019 års Porsche 911 GT3 RS kan skryta med bättre stopp- och hanteringsegenskaper inom sortimentet, och det finns ingen tvekan om att en GT3 RS i 992-serien är på väg.

GT3 är Porsche-familjens byggsten

Vi har älskat GT3 ända sedan Porsche introducerade den. Den här homologeringsspecialen är det centrumslåsande navet i det vitt skilda Porsche 911-hjulet: Flera ekrar utgår från GT3 för att stödja modellerna 911 Carrera, Cabriolet, Targa, GTS och Turbo. Till och med den vapenbaserade, spårfokuserade GT2 RS har något av ett knytnävsslag att tacka den renodlade GT3:an för.

Faktum är att Porsche 911 GT3 från 2022 fortfarande är det renaste uttrycket för hela modellserien och för Porsche överhuvudtaget. Dess naturligt insugna högvarviga flat-six sitter över bakaxeln. Den förblir orubbligt bakhjulsdriven. Standardväxellådan är fortfarande en sexväxlad manuell växellåda, även om den automatiserade manuella dubbelkopplingsväxeln PDK gör den snabbare. Bilen är byggd för att vara lätt, lyhörd, säker och för att koppla föraren till maskinen – precis som alla andra Porsche, men det är i den här bilen som allt kommer från. Det är ett nöje att se hur något som är så utomordentligt kapabelt och kommunikativt blir ännu mer kapabelt och kommunikativt med varje ny generation. Testsiffrorna, våra byxor och adrenalinet som flödar i våra kroppar efter att ha kört den här bilen bekräftar än en gång dess stamtavla och kapacitet.

Lämna en kommentar