Ferrari 12Cilindri

Ferrari har gjort stora investeringar för att göra sin V12 kompatibel med nya utsläppsregler utan behov av turboladdning – och märket är fast beslutet att låta sin största motor andas fritt långt in i framtiden.

Ferrari 12Cilindri har avslöjats som företagets nya GT-flaggskepp och använder en utvecklad version av den 6,5-liters V12 som fanns i föregångaren 812 Superfast. Cheferna säger att det var en betydande – och kostsam – del av den nya bilens utvecklingsprocess att göra motorn kompatibel med den kommande utsläppslagstiftningen Euro6e, och som ett resultat av detta behöver man inte tvinga induktionen att minska utsläppen.

”Det är möjligt att fortsätta sälja bilen över hela världen för tillfället och sedan får vi se vad som händer i framtiden”, säger Enrico Galliera, Chief Commercial Officer.

”Det arbete som har gjorts med den här motorn för att bibehålla prestanda och efterlevnad av regelverket är helt fantastiskt, vilket förmodligen är en av anledningarna till att det inte är många tillverkare som fortsätter att investera i V12-motorn.”

Och när Bilnytt frågade om en turboladdad V12 skulle vara bättre än att inte ha någon V12 alls, om företaget i slutändan skulle tvingas fatta det beslutet, var produktutvecklingschefen Gianmaria Fulgenzi uppriktig.

”Jag ska försöka vara artig: Jag tänker inte på turboladdning av V12:an”, sa han.

”V12:an är en sugmotor av många skäl. Vi använder turboaggregat när vi minskar motorns slagvolym. Naturligtvis behöver vi samma kraft.

”V12:an är naturlig. Det är något som skapar känslor, ljud och acceleration från låga varvtal till högsta varvtal. Det är den produkt vi ville leverera.”

Ferrari är nu den enda biltillverkaren med en naturligt aspirerad, icke-hybridiserad V12 i serieproduktion; Aston Martins motsvarande motor andas genom ett par turboaggregat och Lamborghinis är nu endast tillgänglig som en del av en hybriddrivlina. Gordon Murrays nya hyperbil T50 använder en atmo V12, men är begränsad till bara 100 enheter.

Ferrari har ännu inte gett några ledtrådar till framtida V12-modeller utöver 12Cilindri, men det är möjligt att den uppgraderade motorn kommer att introduceras i den närbesläktade Purosangue i sinom tid.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *