Home Nyheter Rimac kommer troligen inte att tillverka en ny elektrisk hyperbil

Rimac kommer troligen inte att tillverka en ny elektrisk hyperbil

by admin
Rimac Nevera 2023

har inte sålt alla 150 exemplar av sin elektriska hyperbil Nevera, och det är osannolikt att en eventuell ersättare blir en EV.

Nevera avslöjades 2021 som en 1888 hk-utveckling av C_Two-konceptet, med leveranser som började senare samma år och en byggkörning på 150 enheter planerad.

Det kroatiska företaget har dock fortfarande inte sålt det antalet bilar, vilket VD Mate Rimac har tillskrivit en nedgång i efterfrågan på ultrahöga elbilar.

”Vi började utveckla Nevera 2016/2017, när el var coolt”, sa han på Financial Times Future of the Car-konferens i London.

Sedan dess, sa han, har marknadsmiljön utvecklats, med smakförändringar i takt med att lagstiftare och vanliga biltillverkare försöker göra elbilar till mainstream.

”Lagstiftarna och vissa OEM:er tillverkare driver på så mycket att bilden har förändrats. De tvingar på oss saker som vi inte vill ha, så folk blir lite äcklade av det, hela den här påtvingade tillämpningen.

”Jag är alltid emot det. Jag tycker att allt måste vara baserat på meriter. Så produkten måste vara bättre.”

Nevera utvecklades delvis som ett skyltfönster för vad som kunde uppnås med motorer och batterier i en tid då tekniken fortfarande var i sin linda och ännu inte hade blivit helt omfamnad och utrullad av vanliga tillverkare.

”På den tiden”, säger Rimac, ”tänkte vi att elbilar skulle vara häftiga om några år – de bästa bilarna, eller med högsta prestanda och så vidare.

”Vi märker nu att i takt med att elektrifieringen blir allt vanligare vill de som är i toppen av branschen differentiera sig.”

Detta yttrar sig främst i en önskan om analog teknik och förbränningsmotordrivlinor, menade han och jämförde med att avancerade analoga klockor kostar flera gånger så mycket pengar som mer kapabla och populära smartklockor.

”En Apple Watch kan göra allt bättre. Den kan göra 1000 fler saker, den är mycket mer exakt, den kan mäta din hjärtfrekvens. Men ingen skulle betala 2 miljoner för en Apple Watch.

”Vi har en marknad för Nevera, och det är den bäst sålda elektriska hyperbilen. Vi har redan levererat mer än 50 bilar av totalt 150.”

Han tillade att ”om vi gjorde en elektrisk Bugatti, skulle vi säkert ha sålt en mängd av dem, på grund av varumärket”, men den mängden skulle ha varit ”ingenstans nära” den uppskattade mängden som de kommer att sälja av den V16-motordrivna Chiron-efterträdaren.

Rimac säger att han inte tror att efterfrågan på elektriska hyperbilar kommer att återvända, för medan det i de vanliga bilsegmenten inte kommer att finnas någon större lojalitet för enskilda varumärken och drivlineteknologier, kräver de avancerade bilsegmenten en hög grad av differentiering och ”analog” attraktionskraft.

”Jag tror att det finns en nisch för att göra saker som man inte kan göra med en förbränningsmotor”, säger Rimac. ”Det handlar inte om att vara elektrisk; det handlar om att göra saker som andra bilar inte kan göra och ge en unik upplevelse.”

Rimac avslöjade nyligen för Bilnytt att hans företag undersöker om nästa bil kan använda den banbrytande nanorörstekniken, där ”kemiskt annorlunda” flytande bränslen kan användas för att generera elektricitet till motorerna och därmed göra sig av med det konventionella batterisystemet.

”Rimac är inte uteslutande eldrivet, utan gör det som är mest spännande för tillfället”, säger han och nämner gasol, vätgas och till och med diesel som potentiella bränslen som skulle kunna användas i detta system.

Samtidigt sa han att han inte ser ”någon anledning” till att Bugatti, som Rimac förvärvade från Volkswagen Group 2021, skulle sluta sälja förbränningsmotorbilar inom en snar framtid.

”Vi har utvecklat en ny V16-motor, och vi vill använda den motorn ett tag, och kanske några andra motorer, och jag kan inte se någon anledning till att det skulle vara omöjligt.”

You may also like

Leave a Comment