Mercedes-AMG CLE 53

Den nya Mercedes-AMG CLE 53 cabriolet har avslöjats som Affalterbachs prestandadivisions första drop-top-bil. Den är helt inriktad på BMW M440i och har 442 hk, mer aggressiv styling och en rad prestandafokuserade chassiuppgraderingar.

Som den senaste modellen från Mercedes AMG-division som fått en mildhybriddrivlina – tillsammans med A45, C43 och GT 53 4-Door Coupé – använder den samma 3,0-liters raka sexmotor med dubbelturbo, ”M256”, som i E53 sedan, med tillägg av en 48V startgenerator.

Detta ger 442 hk, men vridmomentet kan ökas under 10 sekunders perioder när föraren väljer bilens overboost-funktion.

Bilen gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder – snabbare än både BMW M440i och Ford Mustang GT – och dess toppfart är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Detta kan höjas till 280 km/h som en del av ett AMG-prestandapaket som tillval.

 Mercedes-AMG CLE 53

Motorns kraft fördelas via ett vridmomentvektoriserat fyrhjulsdrivsystem och en niostegad växellåda. Själva växellådan har en dubbelkopplingsfunktion och sägs ha ”noll fördröjning” vid växling oavsett vilket körläge som är valt.

Även om motorn i stort sett är densamma som den föregående enheten som används i E53 cabriolet, har dess inre uppgraderats med material som aluminium och zirkonium, som används för lätthet och bättre värmehantering, samt ”förbättrad prestanda och stabilitet även i utkanten av kuvertet”, enligt tillverkaren.

Twin-scroll-turboladdarna har förstärkts med en tryckhöjande elektrisk kompressor som ger 39 lb ft extra vridmoment i 10-sekundersstötar. En separat elektrisk kompressor arbetar också för att förbättra både off-the-line-prestanda och respons vid låga hastigheter.

 Mercedes-AMG CLE 53

Cabrioleten har också fått en rad stylinguppgraderingar för att matcha sin AMG-fakturering. Dess utsvängda främre hjulhus rymmer ett främre spår som är 58 mm bredare än standard CLE: s och det finns en AMG-specifik frontgrill, djupare främre och bakre stötfångare, förstorade luftintag, fyrdubbla avgaser och nya legeringsfälgar – tillgängliga i 19 eller 20 tum.

I övrigt har bilen bakhjulsstyrning som standard, dubbelkammardämpare som är konfigurerade för att minimera krängning och större bromsar. Ett AMG-prestandapaket (tillval) ger röda bromsok, ett driftläge, en ”race start”-funktion som sänker tiden 0-100 km/h till 4,2 sekunder och specialiserade motorfästen för jämnare prestanda.

Specifikt för cabrioleten kan föraren konfigurera bilen med Mercedes Aircap-system, som använder en vindavvisare för att rikta luftflödet bort från förarens och passagerarens huvuden.

 Mercedes-AMG CLE 53

Tygtaket kan höjas eller sänkas på 20 sekunder och bilens läderklädda säten har en beläggning som sägs hålla dem 12 grader svalare än den obehandlade motsvarigheten i direkt solljus. Precis som i SL får den en 11,9-tums pekskärm som kan justeras mellan 12 och 32 graders lutning från vertikalen.

Mercedes har hållit tyst om priserna, men coupén kostar från 72 990 pund och vi förväntar oss att cabrioleten kommer att kosta cirka 5 000 pund mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *