Hyundai pay-to-use feature

Hyundai överväger att införa funktioner i sina bilar som man betalar för att använda, till exempel möjligheten att aktivera uppvärmda säten, som ett led i att hålla kontakten med sina kunder efter försäljningen.

”Vi tittar på funktioner på begäran som ett alternativ för att göra bilen mer personlig”, säger Marcus Welz, chef för Hyundai Connected Mobility.

Den nya Europa-baserade divisionen, som tillkännagavs idag, kommer att samla det koreanska företagets bilabonnemang (Mocean) och uppkopplade tjänster (Bluelink) under ett och samma tak.

”I åratal oroade vi oss för hur vi skulle kunna sälja fler bilar”, säger Welz. ”Idag oroar vi oss för ’tänk om allt vi gör är att sälja bilar?'”.

Den nya divisionen handlar om ”framtidens mobilitet, från att idag äga bilar till att övergå till abonnemang”, tillade Andreas-Christoph Hofmann, Hyundais vice VD för marknadsföring, produkt och PR.

En nyckel till den nya divisionens planer är en omstrukturering av Bluelink. Denna app, liksom andra, gör det för närvarande möjligt för ägarna att fjärrstyra funktioner som luftkonditionering, låsning och satellitnavigering.

Hyundai pay-to-use features

Nu kommer detta system – som finns tillgängligt på nyare modeller utrustade med 10,25-tums infotainmentskärm – att erbjudas i tre nivåer: Lite (gratis under de första 10 åren; endast användning av kartor, onlinetjänster etc. i bilen), Plus (2,99 euro per månad; tillgång till alla fjärrtjänster) och Pro (9,99 euro per månad; avancerade datadrivna tjänster som betalningar i bilen, inklusive partnererbjudanden, för att ”koppla ihop föraren med omgivningen”).

Detta är en del av Hyundais strävan att komma närmare kunderna efter försäljningen. Som en del av detta är integration av funktioner på begäran ett av nästa steg – även om företaget inte bekräftade om detta skulle påverka bilar som redan är på väg.

Det här konceptet är inget nytt. BMW, till exempel, begränsar redan vissa funktioner, både hårdvara (uppvärmda säten) och mjukvara (helljusassistans), som redan är monterade i bilen bakom betalväggar. BMW har dock fått mycket kritik för detta.

Hyundai pay-to-use feature

På frågan om Hyundais mål var detsamma svarade Welz att man skulle försöka gå längre än dagens exempel och även ”föra in nya funktioner i äldre bilar”.

”Det man ofta har sett i branschen är ett gammalt användningsfall, till exempel uppvärmda säten”, sa han. ”Kunden har fått tillgång till detta med hjälp av ny teknik, t.ex. programuppdateringar.

”Men jag tror att fördelen med feature-on-demand är precis tvärtom: att få in nya funktioner i äldre bilar.”

Utan att förklara exakt vilka funktioner som skulle kunna implementeras på distans i äldre bilar, föreslog Welz att det istället skulle kunna handla om att uppgradera programvaran kring befintliga komponenter, som batteri, motorer, parkeringskameror och sensorer för att få ut mer prestanda – till en kostnad.

”Många framsteg kan faktiskt göras genom mjukvaran, så att man kan använda den befintliga hårdvaran. Vi kommer att fortsätta att utveckla dessa egenskaper och funktioner och sedan kommer vi att erbjuda dem till användarna.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *