MG har avtäckt EXE181-konceptet, en futuristisk elektrisk hyperbil som utmanar Rimac, inför den offentliga premiären på bilsalongen i Peking.

Den är inspirerad av EX181 som kördes av Stirling Moss och Phil Hill i slutet av 1950-talet och som var konstruerad för optimal aerodynamisk effektivitet.

På samma sätt har EXE181 så lite kaross som möjligt, med en slät yta som är tätt lindad runt en monocoque med ett säte. Föraren sitter i en framträdande central bubbla, en referens till den UFO-formade EX181. Cockpitens droppform sträcker sig ut i en sluttande stjärtfena som kan höjas från bilens kaross för att fungera som en airbake när man saktar in från höga hastigheter.

MG hävdar en luftmotståndskoefficient på bara 0,181. Som referens kan nämnas Volkswagen XL1 med 0,199 och McLaren Speedtail med 0,278.

På insidan har EXE181 en ratt i yoke-stil med inbyggd pekskärm och lite annat.

MG EXE181

Interiörbilder antyder att EXE181 har fyra motorer – en per hjul – men MG har ännu inte detaljerat sin drivlina. Att den klarar 0-100 km/h på bara 1,9 sekunder tyder på att den har mer än 1000 hk, med tanke på att Rimac Nevera behöver 1887 hk för att klara sprinten på samma tid.

Det gör MG till en av världens snabbast accelererande bilar. Japanska Kick-off hävdar att deras superbil Owl, med fyra motorer och 1985 hk, når 100 km/h på bara 1,72 sekunder.

MG har ännu inte tillkännagivit någon topphastighet för EXE181, men i ett inlägg på det kinesiska sociala medienätverket Weibo hänvisade man till den ursprungliga EX181:s registrerade topphastighet på 410km/h. Det tyder på att man planerar att den nya bilen ska slå sin föregångare med hästlängder.

Den gör sin offentliga debut på Beijing Motor Show den här veckan och förväntas dyka upp på Goodwood Festival of Speed i juli, där MG:s hundraårsfirande kommer att stå i centrum.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *