Rimac Nevera

Rimac Nevera har slagit varvrekordet på Nürburgring för en produktionselbil med en tid på 7 minuter och 5 sekunder för att köra ett helt varv på den nästan 21km långa banan.

Att komma nära 7 minuter på ”ringen” är en bedrift för alla tillverkare, och eftersom utvecklingen av elbilar går framåt i rasande takt visar tiden för Nevera att tillverkarna kan utveckla elbilar som inte bara klarar påfrestningarna i ”det gröna helvetet”, utan i alla situationer som de kan ställas inför.

Nevera, som körs av den kroatiske racerföraren Martin Kodrik, krossade det tidigare rekordet för en produktionselbil med 20 sekunder – Tesla Model S Track Pack – som hade en tid på 7:25.231.

Utmaningen som banan utgör och de många olika kurvorna längs den 13 mil långa banan ger biltillverkarna oöverträffad insikt i var deras maskiner fungerar bäst, samt var de behöver förbättra sig.

Ett varvrekord på Nürburgring är därför något av en utmärkelse för en tillverkare, och flera har ägnat år åt att finslipa sina maskiner runt Nordschleife i hopp om att bli den snabbaste av alla.

Dessa rekordvarv kan delas upp mellan flera olika typer av bilar. Ta en titt nedan för att se de snabbaste varvtiderna i alla de viktigaste kategorierna.

Det finns dock ett förbehåll i och med att den ”officiella” längden på varvet ökades 2019. Innan dess registrerades alla tider på en 12,8 mil lång bana som i praktiken utelämnade en kort sträcka av T13-rakan i slutet av varvet. Men eftersom så mycket vikt läggs vid att sätta en snabb tid beslutade Nürburgring att endast hela 12,944 miles skulle räknas. Som ett exempel på vilken skillnad det gör skulle GT2 RS (nedan) rekord vara 6:38:835 enligt den gamla tidtagningsmetoden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *