Ankomsten av Zenvo Aurora markerar pånyttfödelsen av den nischade danska superbilstillverkaren när den rör sig bort från de brutalistiska ST1- och TSR-modellerna som har definierat dess 16-åriga historia.
”Vi satte oss ner i början och ifrågasatte vad den här bilen skulle vara”, säger ordförande och Chief Commercial Officer Jens Sverdrup till Autocar. ”Varför ska jag köpa den här bilen? Varför en Zenvo?”
Svaret man landade i var en helt fantastisk V12-motor på 6,6 liter och med en kvartett turboladdare. Den heter Mjølner, efter Tors hammare, och producerar 1250 hk vid 8000 varv/min innan den slår i mot rödlinjen 1800 varv/min senare.
”Om en utomjording råkar landa på en racerbana och hör ett par av [våra] V12:or kommer håret att resa sig på dem och tårarna att rinna från deras ögon”, sa Sverdrup. ”Vi är känslomässiga varelser, och [ljudet] spelar roll.”
”Det är sista chansen” att tillverka en så extravagant motor, tillade han, men ett inslag av hybridisering krävdes fortfarande för att säkerställa överensstämmelse med de kommande Euro 7-utsläppsreglerna. För detta ändamål får den snabbaste Aurora tre elmotorer på 200 hk – integrerade i drivlinan och en på varje framhjul – vilket ökar den totala systemeffekten till 1850 hk.
Zenvo hävdar att detta är tillräckligt för att klara 0-100 km/h på 2,3 sekunder, snabbare än en Bugatti Chiron Super Sport, innan den når en topphastighet på 450 km/h. Den kan också köras cirka 35 km på enbart el, vilket är tillräckligt för att smita ut ur en stad eller by på väg till en banrunda. ”Det blir mindre och mindre acceptabelt att starta en V12:a klockan fem på morgonen”, säger Sverdrup skämtsamt.
Trots Auroras enorma effekt hävdade Sverdrup att uppdraget aldrig handlade om att jaga rubriker. Han sade ”Vi bryr oss inte om hur snabb den är på Nürburgring, för den kommer att vara snabb ändå. För mig är det bättre om du enkelt kan ta dig in och ut ur bilen. Det är värt mycket mer för mig än att lägga till eller dra ifrån en sekund på banan.”
Därför har företaget koncentrerat sina ansträngningar på att maximera det mekaniska greppet snarare än det från aerodynamiska bihang. ”Jag behöver inte downforce när jag kör runt på söndag morgon”, säger Sverdrup.
Invändigt var målet att Aurora skulle göra föraren så uppslukad som möjligt samtidigt som man var ”pragmatisk” när det gäller bilens teknik och anslutningsmöjligheter.
I sin tur finns det inga stora infotainmentskärmar. Apple CarPlay och Android Auto speglas istället via en av tre digitala instrumentskärmar, på liknande sätt som i Audi TT. Sverdrup förklarade frånvaron av en konventionell pekskärm för infotainment: ”Du kör de här bilarna för att fly. Det är som en motorcykel på ett sätt. Du åker ut på en tur för att [koppla bort och] rensa huvudet lite.”
Aurora kommer att erbjudas i två specifikationer: ”Agil” (smidig) och ”Tur” (touring). Den förstnämnda är ett spårfokuserat förslag som utelämnar de två främre motorerna – vilket gör den bakhjulsdriven – för en torrvikt på 1300 kg och lägger till en rad aerodynamiska bilagor för att förbättra greppet.
Tur-modellen, å andra sidan, är fyrhjulsdriven med momentstyrning på framaxeln – avsedd att ge säkrare prestanda på väg, med tanke på frånvaron av Agils aerofoiler och stora bakspoiler. Förutom de extra motorerna får Tur en mer överdådig interiör, vilket bidrar till en ökning av torrvikten med 150 kg.
I båda skepnaderna är Aurora helt klart en högpresterande maskin: luftdammar löper genom hela längden på den lågt placerade hyperbilen, och dess kolfibermonocoque är exponerad på varje flank. ”Vi har inget att dölja”, säger Sverdrup.
Priserna kommer att börja på 3,6 miljoner euro (över 40 miljoner kr), säger Sverdrup, med en obestämd premie för anpassning och extrautrustning. Zenvo planerar att bygga totalt 100 bilar – 50 av varje specifikation – från 2025, med kundleveranser som börjar ett år senare.