Home Elbilar Xiaomi redo att börja leverera SU7 elektrisk sportbil

Xiaomi redo att börja leverera SU7 elektrisk sportbil

by admin

Leveranserna av Xiaomis första elbil kommer att påbörjas den här månaden och priset kommer att avslöjas den 28 mars.

Xiaomi SU7 är varumärkets allra första produktionsbil och är en Porsche Taycan-rivaliserande elektrisk sedan som är den första av en rad nya modeller som kommer att lanseras under de närmaste åren.

Den kommer först att finnas tillgänglig i Kina, där 59 butiker i 29 städer är redo att ta emot beställningar, men Xiaomi har planer på global försäljning.

Den nya sedanen debuterade 1003 dagar efter att det kinesiska konsumentelektronikföretaget inledningsvis tillkännagav sina planer på att börja med elbilar 2021 med en initial investering på RMB10 miljarder (£1,1 miljarder) och planer på ytterligare RMB70 miljarder (£7,8 miljarder) under de kommande 10 åren.

Vid avtäckningen i Shanghai i december 2023 sa Xiaomis VD Lei Jun att företaget vill bli en av världens fem största biltillverkare inom de närmaste 15 till 20 åren.

”Xiaomi kommer att konkurrera med Porsche och Tesla och skapa en drömbil för den nya eran inom fordonsindustrin”, sa han.

Xiaomi SU7

Ytterligare Xiaomi-modeller kommer att inkludera en SUV, enligt planer som redan avslöjats av det Pekingbaserade företaget.

Grunden för Xiaomis första produktionsmodell är en ny elbilsplattform som går under det interna namnet Modena. Den har utformats för att stödja 400- och 800-volts elarkitekturer, plus drivlinor med en eller två motorer.

Utformningen av SU7 har utvecklats internt under ledning av Xiaomis designchef Sawyer Li. Li har bidragit till flera nya bilar, inklusive BMW iX och Circular Vision Concept under en femårsperiod hos den tyska biltillverkaren.

Med en längd på 4997 mm, en bredd på 1963 mm och en höjd på 1440 mm är den nya sedanen 34 mm längre, 3 mm smalare och 44 mm högre än Porsche Taycan, och har en hjulbas som är 100 mm längre än sin tyska rival på 3000 mm.

De eleganta linjerna bidrar till en luftmotståndskoefficient på bara 0,195. Detta gör den till en av de mest aerodynamiskt effektiva produktionsbilarna hittills och slår de 0,199 som Geely hävdar för nya Galaxy E5 och matchar ungefär GAC:s Hyper GT.

Xiaomi SU7

Förutom att vara mycket aerodynamisk hävdar Xiaomi också att SU7 har höga nivåer av strukturell integritet. Den bakre karossstrukturen är gjuten i en 9100 tons pressgjutningsmaskin.

Kraften i SU7 kommer från Xiaomis egenutvecklade elmotorer, uppkallade efter förbränningsmotorer: V6, V6 och V8.

Basmodellen V6 utvecklar 295 hk. Den är planerad att användas uteslutande med en 400-volts elarkitektur i de prisledande varianterna av SU7. V6:an i mellanklassen ger ytterligare 74 hk och är kompatibel med en 800-volts elarkitektur.

Både V6 och V6s arbetar med upp till 21 000 rpm, enligt Xiaomi.

SU7-modellen med dubbla motorer använder en kombination av V6- och V6s-motorerna för en total effekt på 664 hk och en påstådd 0-100km/h-tid på 2,78 sekunder. Den är också utrustad med ett 875-volts laddningssystem för ultrasnabb laddning.

V8:an eller den så kallade ”HyperEngine”, som ska lanseras 2025, uppges kunna producera upp till 670 hk med en maximal effektivitet på 98,11 % och en effektdensitet på 10,14 kW/kg via en 800-voltsarkitektur. Den kan arbeta vid hastigheter på upp till 27.200 rpm, enligt Lei.

Xiaomis vd avslöjade att prototypversioner av den nya Xiaomi-motorn har uppnått upp till 35 000 rpm i tester, vilket sätter scenen för ännu mer kraftfulla iterationer av det kinesiska företagets nya saloon i framtiden.

Xiaomi SU7

De första SU7-modellerna kommer att ha ett CATL-levererat litiumjonbatteri med en energikapacitet på 101 kWh och en räckvidd på mer än 80 mil. Batteriet har en cell-till-kropp-konstruktion med 14 skyddslager.

Lei säger att SU7 kan få upp till 22 mils räckvidd från en fem minuters laddning och 51 mil på en 15-minuters laddning.

Xiaomi har också utvecklat ett 132 kWh-batteri och en räckvidd på mer än 620 miles på den kinesiska testcykeln för lätta fordon (CLTC). Modena-plattformen som används av den nya Xiaomi-modellen sägs kunna rymma en 150 kWh-version av batteriet för en räckvidd på 120 mil.

Pilotproduktionen av SU7 har redan påbörjats vid Xiaomis fabrik i Peking.

Xiaomi grundades 2010 av Lei Jun. 2014 blev företaget Kinas största säljare av smartphones, både under varumärkena Xiaomi och RedMi. Till en början såldes produkterna uteslutande via onlinebutiker.

Sedan dess har man dock öppnat traditionella försäljningscenter för att driva på tillväxten. År 2023 hade Xiaomi cirka 12 procent av den globala försäljningen av smartphones. Företaget är också en stor tillverkare av elektriska hushållsapparater.

You may also like

Leave a Comment