Home Motorsport WRC överger hybriddrift från 2025

WRC överger hybriddrift från 2025

by admin
World Rally Championship

Toppklassen i World Rally Championship (WRC) kommer att genomgå omfattande tekniska förändringar under de kommande åren, med hybriddrivlinor 2025 innan en ny kostnadskontrollerad kategori introduceras 2026 – med en elektrisk klass som följer ”vid tidigaste tillfälle”.

Beslutet från FIA, världens motorsportförbund, att skrota de elektrifierade drivlinorna i Rally1-bilarna till nästa säsong har tagits för att minska kostnader och prestanda i ett försök att öka antalet tävlande i WRC:s toppklass.

För närvarande har endast Toyota, Hyundai och M-Sport Ford byggt bilar för Rally1-divisionen, som introducerades 2022 för att ersätta den långvariga World Rally Car-kategorin. Det har funnits farhågor om höga kostnader på grund av hybridenheterna, vilket har resulterat i ett misslyckande med att locka intresse från nya tillverkare.

Tredjeparts hybriddrivlinan i de nuvarande Rally1-bilarna ger cirka 130 hk. De 1,6-liters förbränningsmotorer som används i klassen producerar för närvarande 380 hk, men det kommer att trimmas till 330 hk.

Rally1-bilar kommer att få fortsätta köra utan hybridsystemet under säsongerna 2025 och 2026, men från 2026 planerar FIA att införa reviderade tekniska regler för Rally1 för nya bilar som kan köras tillsammans med befintliga bilar.

Den nya kategorin kommer att använda en gemensam säkerhetscell, med tillverkare som kan lägga till sin egen kaross baserad på produktionsmaskiner inklusive B-segment, C-segment, kompakt SUV och konceptbilar.

FIA sade att ”strikta tekniska kriterier”, inklusive en fastställd tyngdpunkt, fastställd aerodynamik, en begränsning av topphastigheten och en referensmomentkurva, kommer att användas för att utjämna prestanda.

Kostnaden per bil kommer att begränsas till 400 000 euro (4,500,0o0kr) och tillverkarna kommer att vara skyldiga att göra bilarna tillgängliga för försäljning till kunder.

Samtidigt arbetar FIA:s tekniska avdelning på en uppsättning tekniska regler för elektriska rallybilar. Elbilarna kommer att baseras på Rally1:s säkerhetscell, och målet är att uppnå samma prestanda som Rally1-bilar med förbränningsmotor.

Beslutet att minska kostnaden för Rally1-bilar kommer sannolikt att uppskattas av befintliga team. Toyota WRC:s teamchef Jari-Matti Latvala talade nyligen med Autocar, innan FIA:s beslut tillkännagavs: ”Kostnaderna är för höga och bilarna är för dyra.

”Med Rally1-bilarna har vi förlorat de privatförare som vi hade med World Rally Cars, eftersom kostnaderna är för höga. Jag tror att ta bort hybriden och fokusera på e-bränslen eller vätgas är rätt väg att gå för att minska kostnaderna.”

Från och med nästa år kommer FIA också att tillåta privatförare i den produktionsbaserade Rally2-klassen att lägga till ett ”WRC-kit” till sina bilar, inklusive en större restriktor, ett större avgassystem, en valfri växellåda och en ny bakvinge. Detta är utformat för att minska prestandaklyftan till Rally1-klassen.

You may also like

Leave a Comment