Volvo XC60 T8 R-Design Pro 2021 recension

Vad är den?

Medan Volvo satsar hårt på sina elbilsmodeller på väg mot fullständig elektrifiering, har företaget också mycket aggressiva modellcykler för utvecklingen av sina laddhybrider. Mindre än ett år efter att vi för första gången fick uppleva XC60 PHEV har företaget redan gett den elektriska sidan av drivlinan några rejäla uppgraderingar, samma revideringar som kommer att erbjudas på företagets andra större plug-in-modeller.

Den stora förändringen är ankomsten av ett nytt batteri med längre räckvidd och ett tredje lager celler. Det har en kapacitet på 18,8 kWh, vilket är en ökning med mer än 50 % jämfört med den tidigare PHEV:ns 11,6 kWh. Detta är tillräckligt för att öka räckvidden för XC60 T8 till 47 miles.

Elmotorn som driver bakaxeln har också uppgraderats till 143 hk – en ökning med 56 hk. Tillsammans med den mindre kraftfulla turboladdade fyrcylindriga motorn i T6 ger den nu totalt 393 hk, medan den kraftfullare T8 – som använder en turboladdad och komprimerad version av samma motor som ger 305 hk – nu har ett system med totalt 448 hk. Det gör det till Volvos mest kraftfulla drivlina för vägbilar hittills.

 

volvo xc60 t8

Hur är den?

T8-drivlinan är verkligen imponerande snabb när både förbrännings- och elsidan arbetar tillsammans. XC60 startar hårt och accelererar med en kraft som får monteringen av Volvos företagsbegränsning på 112mph att framstå som en grym inskränkning. Det råder ingen tvekan om att en T8 utan begränsningar lätt skulle kunna nå de 155 mph som Volvo brukade begränsa sina bilar till.

Förfiningen är generellt sett mycket bra, även om bensinmotorn blir högljudd vid hård användning. Om man väljer det rent elektriska läget ”Pure” sänks prestandanivån, men drivlinan blir nästan helt tyst. Prestandan är mer än tillräcklig när den körs som elbil, även om man trycker för hårt på gaspedalen och förbränningsmotorn vaknar till liv igen. Läget med en pedal fungerar också imponerande bra; precis som i den helt eldrivna C40 Recharge gör det möjligt att få XC60 T8 att stanna nästan omärkligt.

Inte för att det är särskilt lätt att välja den nya funktionen. Det nya Google-baserade UI-systemet ser bra ut och klarar sig bra när det ombeds tillhandahålla navigations- och underhållningsfunktioner. Men det har också fått kontroll över många av bilens inställningar, och de flesta av dessa är begravda i undermenyer.

Till och med att växla mellan körlägena har blivit en process i tre steg, där man först väljer ”Settings”, sedan ”Dynamics” och först därefter kan växla mellan lägena Hybrid, Power, Pure, Off-Road och AED. Scrollkontrollen som tidigare användes för att flytta mellan dessa har tagits bort, vilket gör det omöjligt att ändra dem utan att ta ögonen från vägen; ur användbarhetssynpunkt ett definitivt steg bakåt.

Vissa andra inställningar har begravts ännu mer, till den grad att det verkar osannolikt att många ägare någonsin kommer att upptäcka dem. Förutom enpedalstyrning har T8 en omkopplingsbar krypfunktion samt ett sportläge för luftfjädringen och de adaptiva dämpare som ingår i R-Design Pro-utrustningen. Att välja detta skapade en imponerande nedpiskad körupplevelse, till priset av att körningen fick en fastare kant. XC60 är aldrig den mest dynamiska följeslagaren, men T8 klarar sig hyfsat bra vid måttligt entusiastisk användning.

xc60 t8 recension

Ska jag köpa en?

XC60 är fortfarande en snygg och bekväm allroundbil, men de reviderade PHEV-bilarna har alla en rejäl prislapp.

Den billigaste är Inscription Expression T6, som kostar 53 075 pund. R-Design Pro T8 som körs här kommer att kosta 60 400 pund i Storbritannien, och den högsta modellen Polestar Engineered T8 kostar 65 475 pund. Samma uppgraderade PHEV-drivlina kommer också att monteras i S60, V60, S90, V90 och XC90.

volvo xc60 t8 r

Tekniska specifikationer
Testad modell:
XC60 T8 R-Design Pro
Pris:
£60,400
Motor:
4 cylindrar i rad, 1969cc, turboladdad och komprimerad, bensin, plus elmotor.
Transmission:
8-växlad automatisk växellåda.
Drivlinjestruktur:
Frammotor, framhjulsdrift
Konkurrenter BMW X5 xDrive45e Audi Q5 TFSIe Mercedes-Benz GLC 300e
Effekt
305 hk vid 6 000 varv per minut (bensin), 143 hk (el)
0-62 mph
4,9 sekunder
Toppfart
112mph
Storlek på batteriet
18,8 kWh
Bränsleekonomi
100.9-256.5mpg
CO2
25-64g/km
Elektrisk räckvidd
47 miles
BIK-skatteklass
7%

Lämna en kommentar