Vindrutetorkare A och O

Vindrutetorkare är en av de få väl synliga komponenterna som lätt kan bytas av den som gör det själv. De är viktiga för att avlägsna regn, snö, is, damm, pollen och annat skräp från vindrutan så att du har fri sikt när du kör. Eftersom trafikolyckor ofta orsakas av dålig sikt är vindrutetorkare, tillsammans med lampor och ventilation, avgörande för körsäkerheten.

Vilken typ av vindrutetorkare behöver jag?

Det finns mer att göra när du köper en ny uppsättning torkarblad än att bara välja en uppsättning och fästa dem på din bil. Du måste ta hänsyn till egenskaperna hos olika typer av torkarblad, de storlekar som krävs och torkarens utseende. Nedan hittar du en översikt över de olika torkardelarna, typerna och stilarna samt varför storleken är viktig. Det finns också information om de senaste innovationerna inom torkartekniken och torkarens möjliga framtid.

En vindrutetorkare består av följande delar:

  • Armen – den är vanligtvis tillverkad av metall. Armen överför rörelsen från torkarmotorn till själva torkaren.
  • Kontakter – dessa ansluter torkarbladet till torkararmen. Det är viktigt att använda rätt typ av kontaktdon för att se till att torkaren fungerar tyst och effektivt.
  • Fjäderböjare (inuti eller utanför gummibladet) – fjäderböjarna ser till att gummibladet bibehåller ett jämnt tryck och en jämn torkning i hela sin längd. Flexorernas krökning passar din vindruta för perfekt kontakt mellan bladet och glaset.
  • Gummit – tillverkat av naturgummi eller kloroprengummi, och kanten säkerställer maximal flexibilitet när bladet ändrar vinkel i slutet av varje slag över vindrutan. Det gummielement som kommer i kontakt med glaset är ytbehandlat med en specialbeläggning och grafitpulver för att minska friktionen och den precisionsformade profilen garanterar en jämn vinkelförändring när torkaren drar upp och ner över vindrutan.
  • Spoiler – Spoilern är monterad på vindrutetorkaren på förarsidan för att förbättra den aerodynamiska effektiviteten och minska vinddraget vid körning i höga hastigheter.

Av alla dessa delar är gummielementet den del som är mest utsatt för slitage med tiden. Särskilt eftersom gummi försämras även utan användning på grund av exponering för sol och väder.

Lämna en kommentar