Home Motorsport Vad Lewis Hamiltons övergång till Ferrari betyder för F1

Vad Lewis Hamiltons övergång till Ferrari betyder för F1

by admin

Lewis Hamilton till Ferrari 2025? Vilken skjuts i armen för Formel 1.

Den sensationella flytten, som förväntas bekräftas inom kort, utlöser en våg av frågor och krusningseffekten kommer att orsaka en bildlig tsunami genom den här säsongen och nästa.

Låt oss ta oss an några av de stora frågorna medan nyheterna fortfarande är heta.

För det första, varför gör han det? Hamilton fyllde 39 år den 7 januari och medan Fernando Alonso är ett bevis på hur racerförare kan vara konkurrenskraftiga långt upp i 40-årsåldern, vet den sjufaldige mästaren att han bara har en begränsad tid på sig att göra den siffran till rekordbrytande åtta.

Beslutet är helt klart en misstroendeförklaring mot Mercedes-AMG att ge Hamilton den bil han behöver för att bli mästare igen.

Det finns naturligtvis inga garantier för att Ferrari kan göra det heller. Men det verkar som om han har vägt upp sin bästa chans – och satt alla sina marker på rött.

En övergång till Red Bull? Omöjligt. Ja, de har den snabbaste bilen, men att para ihop Hamilton med Max Verstappen är en icke-start för alla parter. Det finns för mycket historia, för mycket spänningar, för mycket potential för svår huvudvärk och ångest för att göra det till ett realistiskt perspektiv.

Nej, det var alltid Mercedes – eller det som fortfarande är det mest berömda racingteamet av dem alla.

Lewis Hamilton

Vad har övertygat honom? Ferrari förlorade precis tre poäng mot Mercedes förra säsongen och var därmed det avlägset bästa teamet bakom Red Bull förra säsongen, men hade en marginellt bättre säsong.

Charles Leclercs fem pole positions i SF-23 visade hur ett varvs snabbhet inte är något problem, medan Carlos Sainz Jr blev den enda föraren som inte körde en Red Bull som vann ett grand prix 2023 när han triumferade i fin stil i Singapore.

Samtidigt svängde Mercedes form kraftigt från en helg till en annan, till och med så sent som i det näst sista loppet i Brasilien, där teamet förväntade sig att vara konkurrenskraftiga bara för att falla platt. F1-team gillar inte överraskningar, och Mercedes fortsatte att ha för många förra säsongen.

Teamet erkände tidigt förra året att det hade varit ett misstag att hålla fast vid sitt bilkoncept som introducerades för mark-effekt-reglerna som återställs 2022. De säger att de har lärt sig sina läxor för den här säsongen när de kommer att introducera en helt ny strategi.

W15 har ännu inte vridit ett hjul – men Hamilton har förlorat sin tro. Han borde veta vad som komma skall, och uppenbarligen är han inte övertygad av siffrorna.

Med det i åtanke har han kanske resonerat att han har lite att förlora. Såvida han inte har fått det om bakfoten och Mercedes har lyckats med sin nya design trots allt!

Hur är det med den där punkten om att vända ryggen åt en tillverkarrelation som sträcker sig hela vägen till tonåren?

Lewis Hamilton

Hamilton har alltid varit en Mercedes-förare sedan hans första säsong med McLaren 2007. Han skulle kunna vara en varumärkesambassadör för livet. Men kom igen: tänk på det.

Denna mångmiljonär och globala idrottsikon behöver inte ett sådant förhållande. Att hitta ett fruktbart sätt att leva när hjulen äntligen slutar snurra är knappast något han behöver oroa sig för. Han lever i en annan värld än den som Juan Manuel Fangio och Stirling Moss kände till.

Den gamla devisen var alltid irrelevant. En viktig aspekt som kommer att ha lockat honom till Ferrari är säkert Frédéric Vasseur, som påbörjar sitt andra år i det största teamchefsjobbet av alla. Vasseur och Hamilton har känt varandra länge, fransmannen har drivit de team som britten vann sina Formel 3- och GP2-titlar med på den hala vägen till F1 för drygt 20 år sedan.

Vasseur är en oemotståndlig och sympatisk karaktär och har gjort en stark start för att leda Ferrari ut ur sin senaste era av underprestation. Projektet är fortfarande ett pågående arbete – men de operativa felen från tidigare år var färre i antal förra året. Vasseur har varit en enande närvaro.

Men från Ferraris sida, varför vill man ha en 39-åring istället för den imponerande 29-årige Sainz? För att Hamilton 2023 bevisade att han fortfarande har den morrande hungern att återvända till toppen – och han körde lika bra som någonsin under hela säsongen. Ge honom bilen och han kommer att leverera.

I kombination med Leclerc kommer Ferrari sannolikt att ha den starkaste uppställningen på gridden nästa år – och Hamiltons närvaro kommer att galvanisera och ytterligare motivera teamet. Han kan mycket väl också hjälpa Vasseurs välbehövliga rekryteringskampanj för nya tekniska huvuden.

Så hur blir det med den här säsongen? Hamilton skrev på ett tvåårskontrakt med Mercedes så sent som i augusti förra året, men det verkar som om det andra av dessa hade någon form av avbrottsoption – vilket han har utnyttjat lite mer än en månad före starten av den nya säsongen. För tillfället är han fortfarande Mercedes-förare. Det kommer att bli besvärligt.

Vi har sett ett sådant scenario förut. Alonso tillkännagavs som McLaren-förare inför 2006 års säsong men fullföljde sitt Renault-kontrakt innan han bytte läger året därpå. Men hur dynamiken kan fungera den här gången återstår att se.

Ett sabbatsår för Hamilton, där han avgår med omedelbar verkan, skulle undvika en enorm distraktion under vad som är ett avgörande återuppbyggnadsår för Mercedes F1-team. Men i detta sena skede, vem i hela friden skulle Toto Wolff kunna värva för att ersätta en sjufaldig mästare?

Frågorna rullar vidare. Hur kommer Leclerc att reagera, med tanke på att han just har återgått till Ferrari för en odefinierad långsiktig? Säkert sa Vasseur till honom att detta var möjligt. De går också långt tillbaka i tiden.

Vad händer om Mercedes kör över Ferrari 2024? Det skulle så ett frö av tvivel. Och vad händer om Ferrari-gamblingen slår tillbaka 2025 och Hamilton återigen tvingas gräva djupt efter motivation? Kommer han att ha energin och lusten?

När vi går mot en kampanj där startfältet förblir oförändrat från en säsong till nästa för första gången någonsin och en där rädslan är mer av samma sak i form av en Verstappen och Red Bull romp, kommer historien om ”Hamilton defects to Ferrari” att injicera en dos adrenalin i F1-berättelsen som var välbehövlig. Såpoperan fortsätter.

Sista punkten för nu: detta är återigen ett bevis på att ingen någonsin bör betrakta racerförare som enbart anställda. Man kan säga att Hamilton är skyldig Mercedes sin karriär, men sanningen är att tillverkaren har varit välsignad att ha honom. De har varit bra för varandra, och hur som helst, lojalitet är en annan röd sill.

Racingförare är alltid frilansare i andan om inte i kontraktet. De kommer alltid att söka efter det bästa alternativet för att ge dem en chans att vinna, och om det innebär att bryta gamla vänskapsband och allianser, så får det bli så.

Ayrton Senna, Alain Prost, Michael Schumacher, Alonso, till och med Fangio på 1950-talet: det är vad de stora djuren gör. Det är F1-djungelns lag.

You may also like

Leave a Comment