Detta tyder på att tillverkningsrampen går bra vid Teslas mest produktiva bilfabrik.
Produktionsrampen för den ansiktslyfta Tesla Model 3 vid Gigafactory Shanghai verkar vara i full gång att döma av de tusentals fordon som befolkar webbplatsens exportparti.
Teslas kinesiska fabrik är för närvarande den enda som producerar den nya Model 3, som lanserades tidigare denna månad på flera marknader i Europa, Asien och Mellanöstern. Det verkar som om produktionen går smidigt vid anläggningen som visas i en video som fångats av en drönarpilot ovanför Tesla Kinas exportparti.
Drönarfilmen från WuWa (via Teslarati) avslöjar att Teslas plattform vid Shanghais Nankang-hamn har ett stort antal ansiktslyftade Tesla Model 3 sedans. Förutsatt att alla fordon i detta parti är facelifted Model 3s, gissar vi att det finns mer än 3,000 XNUMX bilar i den här videon.
Drönaroperatören, som har observerat Giga Shanghai sedan byggandet inleddes 2019, sa i videons beskrivning att fabriken har ökat sin produktionskapacitet sedan Kinas ministerium för industri och informationsteknik (MIIT) godkände Teslas nya Model 3.
Tidigare tillverkades nya Model 3 EVs i små partier och spreds i olika lager, men under de senaste dagarna har de koncentrerats till Shanghais Nankang-hamn. Framstegen jämfört med förra veckans drönarvideo är uppenbara.
WuWa hävdar att de första leveranserna av den nya Model 3 kommer att ske till europeiska kunder, med hänvisning till icke namngivna källor. Detta kan bekräftas av det faktum att alla Model 3s i partiet bär Europeiska unionens logotyp.
Leveranserna av den ansiktslyfta Tesla Model 3 förväntas börja nästa månad i Europa, enligt företagets lokala webbplatser i flera länder i regionen. Leveranserna i Kina kan dock inte börja förrän i början av nästa år, enligt WuWas källor.
Oavsett vilka marknader som får den nya Tesla Model 3 först, är det värt att påpeka den exemplariska mobiliseringen av Giga Shanghais produktionsteam. Det höga antalet fordon som redan producerats och väntar på leverans till Europa tyder på att produktionsrampen går bra.
Det verkar som om Tesla har lärt sig läxan från den inledande produktionsrampen för Model 3 vid Fremont-fabriken mellan 2017 och 2018. Elon Musk beskrev det som ”produktionshelvetet” och det var en av de mest utmanande perioderna i företagets historia.