nästa generation elbilar kommer att erbjuda nya batterialternativ som ökar räckvidden till 80 mil och är upp till 40% billigare än Toyota bZ4X när de kommer 2026.

De två elbilsbatterierna – det räckviddsfokuserade litiumjonbatteriet Performance och det prisvärda litiumjärnfosfatbatteriet Popularisation – är en del av det japanska företagets strävan att få sina elbilar att tilltala en bredare kundbas.

Mellan 2027 och 2028 kommer ett litiumjonbatteri med High Performance-batteri och närmare 100 mils räckvidd att ersätta Performance-batteriet i uppställningen. Det kommer också att vara 10% billigare, säger Toyota.

”Vi kommer att behöva olika alternativ för batterier, precis som vi har olika typer av motorer”, säger Takero Kato, chef för Toyotas EV-utvecklingscenter. ”Det är viktigt att erbjuda batterilösningar som är kompatibla med en mängd olika modeller och kundbehov.”

De modeller som kommer att använda dessa batterier – vilka kommer att stå för 1,7 miljoner av de 3,5 miljoner BEV som Toyota räknar med att sälja globalt 2030 – kommer också att utformas för att vara lättare och mer aerodynamiska än det japanska märkets redan hala (men tunga) enda BEV i ett försök att maximera effektiviteten.

Toyota BZ4X

Avgörande för aerodynamiken kommer att vara plattare batterier. Toyota säger att en minskning av batteriets höjd är en nyckelfaktor för förbättrad effektivitet, eftersom detta i sin tur möjliggör en lägre, mer aerodynamisk design som minskar luftmotståndet.

I dagens bZ4X är batteriet cirka 150 mm högt, men detta kommer att reduceras till 120 mm för nästa generations modeller.

Toyota bekräftade också att detta kommer att göra det möjligt att tillverka ”högpresterande sportmodeller” med en batterihöjd på 100 mm.

Toyotas solid state-batterier kommer att erbjuda 160 mil

Dagens nyhet följer ett genombrott inom batteritekniken som kommer att göra det möjligt för Toyota att massproducera solid-state-batterier – så kallade för att de använder en fast elektrolyt snarare än en flytande, som i dagens litiumjonbatterier – senast 2028.

Dessa första generationens solid state-batterier kommer också att erbjuda en räckvidd på 621 miles men kan fyllas från 10-80% på 10 minuter via en snabbladdare, jämfört med High Performance litiumjonpaketets 20 minuter via en snabbladdare.

Toyota Solid State Batteri

Ett solid state-batteri med högre specifikation är under utveckling och siktar på en räckvidd på mer än 160 mil.

Introduktionen av solid state-batterier innebär att biltillverkarna drastiskt kan öka räckvidden för elbilar utan att samtidigt behöva ta hänsyn till storlek eller vikt. De uppnår också samma räckvidd med en betydligt lägre vikt.

Solid state-batterier öppnar dörren för lätta elektriska sportbilar

Toyota antydde vilka typer av elbilar som solid state-tekniken skulle kunna underlätta 2021, när den dåvarande presidenten Akio Toyoda chockade med att presentera 15 elektriska konceptbilar, inklusive en låg, GR-märkt tvåsitsig bil i samma form som den gamla Toyota MR2.

Toyota har också sagt att den elektriska efterföljaren till Lexus LFA superbil – som visades i konceptform vid förra årets Goodwood Festival of Speed – sannolikt kommer att använda ett solid-state-batteri.

Lexus Electrified

Solid state-batterier nyckeln till el-framtiden

Toyota är inte ensamma om att tro att de äntligen kan kommersialisera solid-state-batterier, efter år av förseningar i hela branschen.

Nissans senior vice president för forskning och utveckling i Europa, David Moss, berättade i februari att Nissan siktar på att få ut tekniken på marknaden 2028.

Snart kan det vara en bra ide att sälja din bil till förmån för att köpa en ebil och köra både billigt och grönt med den nya tekniken.

”Vi tror att vi har något alldeles speciellt och tillhör en grupp som leder utvecklingen av tekniken”, sa Moss. ”Vi vill få ner kostnaden jämfört med litiumjonbatterier med 50 %, fördubbla energitätheten och erbjuda tre gånger så hög laddningshastighet.”

I januari tillkännagav BMW ett avtal som gör det möjligt att bygga Solid Powers solid-state-celler i München, Tyskland. Målet är att demonstrera dessa i en bil inom ett och ett halvt år.

Richard Moore, strategichef för West Midlands Gigafactory, sammanfattade teknikens historiska position på ett bra sätt när han i oktober 2022 och sa: ”Det svar jag alltid ger om solid state är att varje gång jag tittar på det så är det 10 år bort.

”För att vara rättvis, förra gången jag tittade var det en förbättrad position. Du kan visa att det är en genomförbar teknik; konceptet är beprövat inom fordonsindustrin. Det är ett beprövat koncept, men inte i stor skala. Så du kan göra en, men kan du ha en som är lika stor som ett skrivbord som du ska sätta in i en produktionsbil? Inte än.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *