Toyota kommer att avslöja sin första elektriska Gazoo Racing-sportbil, FT-Se-konceptet, på nästa veckas Tokyo-motorutställning.

Den beskrivs av företaget som en ”högpresterande batterielektrisk sportbil” och verkar vara en utveckling av det namnlösa Toyota MR2-lookalike-konceptet som avslöjades i slutet av 2021.

Den delar sitt fundament med FT-3e SUV-konceptet som också kommer att avslöjas på Tokyo-utställningen.

Varje bil förväntas dra ström från Toyotas nya ”Performance” litiumjonbatteripaket – som kommer att finnas i produktionsbilar 2026 – som påstås öka räckvidden till cirka 80 mil och sänka kostnaderna med upp till 40%.

Toyota har tidigare bekräftat att detta batteri skulle möjliggöra utvecklingen av elektriska sportbilar som FT-Se, tack vare en riktad packhöjd på 100 mm. Detta är 50 mm kortare än batteriet i den befintliga SUV:en bZ4X, vilket möjliggör en betydligt lägre sittposition.

FT-Se

FT-Se prioriterar ”stabila köregenskaper och aerodynamisk prestanda”, säger Toyota. Den nya modellen kommer också att introducera en ny mjukvaruplattform som gör att dess dynamiska karaktär kan utvecklas med mjukvaruuppdateringar.

Inuti är den utformad för att vara förarfokuserad, med två smartphone-liknande displayskärmar som flankerar en smal ratt.

Den digitala instrumentdisplayen är placerad mycket längre bort från föraren än i befintliga sportbilar, som Toyota GR Supra, och påminner om Peugeots i-Cockpit-inredningsdesign.

Det finns också nydesignade knäskydd, som sägs ”skydda kroppen från g-krafter”, vilket sannolikt hjälper till att förhindra att föraren glider i sätet under hård kurvtagning.

Det är möjligt att FT-Se även kan komma att utrustas med en manuell växellåda. Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda bekräftade för Autocar i juni att företaget testade sin första GR elektriska sportbil och sa: ”Det finns också en manuell växellåda och även en koppling. Om du sätter någon i bilen och ber dem att köra den och gissa drivlinan, skulle de förmodligen inte kunna berätta det för dig.

Ny sportkupé har den föga avundsvärda utmaningen att ersätta den förmodligen bästa prisvärda förarbilen från 2010-talet

Förra året avslöjade företaget tidiga detaljer om ett manuellt växellådsprojekt för det exklusiva märket Lexus, i ett försök att lägga till extra engagemang i sina framtida elbilar. Denna uppsättning skulle inte anslutas direkt till motorn, utan istället simulera växlingar genom att justera vridmomentinställningarna för elmotorn.

Chefsingenjör Takashi Watanabe föreslog att detta system också skulle kunna programmeras för att låta bilen rulla tillbaka på en kulle, eller efterlikna en stallning, så att dålig körning straffas.

Lexus har tidigare bekräftat att detta system är öronmärkt för användning i den helelektriska LFA-efterföljaren, vars design förhandsvisades av Electrified Sport Concept 2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *