Toyota stannar kvar i det krympande minibilsegmentet med Aygo X

Bilen i crossover-stil kommer att hålla kostnaderna nere med en 1,0-liters bensinmotor.

Toyota kommer att fortsätta att konkurrera i det krympande europeiska segmentet för minibilar med lanseringen av crossover-modellen Aygo X, som ersätter den nuvarande Aygo.

Aygo X (uttalas Aygo Cross) kommer att säljas med en 1,0-liters, icke elektrifierad förbränningsmotor för att hålla kostnaderna nere och behålla Toyotas koppling till yngre köpare.

”A-segmentet [minibilar] är mycket viktigt för oss. Det har inte bara gett många nya kunder till Toyota, utan uppfyller också vårt uppdrag att förse alla med rätt mobilitetslösning”, säger Toyota Europe Vice President Product and Marketing Management Andrea Carlucci i ett uttalande.

Aygo X håller sig nära konceptet Aygo X Prologue som visades i mars och behåller samma längd (3700 mm, 146 tum), vilket gör den 235 mm längre än den nuvarande Aygo.

Aygo X byggs på en modifierad version av GA-B-plattformen som används av den större Yaris. En lång hjulbas och korta överhäng ökar utrymmet i kupén, enligt Toyota.

Bakluckan växer till exempel med 231 liter, jämfört med 60 liter i den utgående bilen.

Bilen är 50 mm högre (1525 mm) och markfrigången har ökat med 11 mm. Trots detta sitter föraren 55 mm högre, vilket enligt Toyota förbättrar sikten.

Liten 1,0 liters 3-cylindrig motor

Toyotas 1,0-liters trecylindriga motor med manuell växellåda producerar 107 gram koldioxid per kilometer, enligt företaget. Bilen kommer också att erbjudas med en steglös växellåda.

Trots storleken har bilen en komplett uppsättning aktiv säkerhetsutrustning som övervakas av en radar och en kamerasensor. Funktionerna omfattar adaptiv farthållare, fotgängardetektion, cyklistdetektion under dagen, körfältsassistans och nödstyrningsassistans.

Som tillval finns bland annat ett utdragbart canvastak för att ge kunderna ett alternativ till Fiat 500 cabriolet.

En smartphone-app kallad MyT kopplas till Toyotas Smart Connect-system som innehåller en 9-tums pekskärm. Andra funktioner är bland annat ambient belysning och trådlös telefonladdning.

Bilens grova design accentueras av en tvåfärgad färgskala, inklusive en lanseringsversion som är färdigställd i mattgrönt med svarta element.

De mattsvarta 18-tumsfälgarna framhävs av orangefärgade accenter som även syns på sidokjolarna och den nedre frontgrillen.

Designen kombinerar hatchback-estetik med mer robusta SUV-element, bland annat den dominerande nedre grillen, svarta stänkskärmar och skyddande sidotrösklar. Framljusen får en vingeform av LED-strålkastarna.

Konceptet Aygo X designades i Toyotas ED² advance studio i Nice i södra Frankrike och utvecklades för produktion i Toyotas belgiska stylingstudio.

Produktionsbilen kommer att byggas i Toyotas fabrik i Kolin i Tjeckien. Fabriken har varit ett samriskföretag mellan Toyota och PSA-gruppen och byggde senast Aygo, Citroen C1 och Peugeot 108-minibilar.

Toyota har fördubblat sitt utbud av crossover- och SUV-fordon i Europa under det senaste året med Aygo X och den lilla Yaris Cross, som tillsammans med den kompakta CH-R crossover-coupén och RAV4 SUV:n ingår i varumärkets sortiment.

Toyota Europas vd Matthew Harrison berättade nyligen att Aygo X och Yaris Cross, som nya modeller, var nyckeln till Toyotas tillväxtplaner.

Tidigare i år reviderade biltillverkaren sitt försäljningsmål för 2021 för Europaregionen (som inkluderar Ryssland, Turkiet, Israel och Eurasien) till 1,2 miljoner från 1,1 miljoner. Företaget höjde också sitt försäljningsmål för 2025 till 1,5 miljoner, från 1,4 miljoner.

Den största delen av denna tillväxt kommer att komma från Yaris Cross, men Toyota hoppas att Aygo X, med sin crossover-utformning och färre konkurrenter i segmentet, också kommer att öka försäljningen och marknadsandelarna.

Segment på tillbakagång

Minibilsegmentet har krympt under de senaste åren och Citroën och Peugeot har lämnat det. Segmentet har dominerats av Fiat Panda och Fiat 500, som låg på första och andra plats i segmentet 2020 med 144 348 respektive 137 265 försäljningar, enligt siffror från JATO Dynamics.

Aygo låg på tredje plats med en volym på 83 277. Den följdes av Renault Twingo, Volkswagen Up, Hyundai i10 och Kia Picanto.

Direkta konkurrenter till Aygo X är den SUV-inspirerade Cross-versionen av Panda och Suzuki Ignis, som har en hög hållning och finns med fyrhjulsdrift. Toyota har inte sagt om man kommer att erbjuda ett alternativ med fyrhjulsdrift för Aygo X.

Aygo X förväntas börja säljas i Europa runt april nästa år. Inga priser har tillkännagivits, men de förväntas stiga från ingångspriset på 12 840 euro för den nuvarande Aygo i Frankrike.

Lämna en kommentar