Porsche tar kraftkampen mot Tesla med en ny ultrahet version av Taycan. Den kommer att heta Turbo GT och våra spioner har fångat den på bild inför lanseringen som är planerad till 2024.
Tesla Model S Plaid-rivalen sågs av fotografer på Nürburgring när den försökte sätta ett nytt varvrekord för elektriska produktionsbilar, med fabriksföraren Lars Kern bakom ratten. Regn hindrade försöket och vår man på plats noterade en tid på 7:05:298, cirka 20 sekunder efter varvrekordet på Nürburgring för Rimac Nevera.
En ansiktslyftning av Taycan är planerad till 2024, och denna Turbo GT-modell bör vara toppmodellen.
Uppgraderingarna inkluderar en enorm bakvinge, ny stötfångare, bakre luftintag och strålkastare.
Porsche-insiders är fortfarande förtegna om effektsiffrorna. Men vi förväntar oss att den kommer att erbjuda nära 1000 hk för att kunna hålla jämna steg med Model S Plaid.
Naturligtvis är Porsche redan före Tesla när det gäller varvrekord. Med ett prestandapaket som endast är tillgängligt i Tyskland rundade en Taycan den 2,1 mil långa banan på 7 min 33 sek 2022, vilket slog Model S Plaid med två sekunder.
Paketet är tillgängligt via Porsche Tequipment och inkluderar 21-tums hjul i RS Spyder-design med Pirelli P Zero Corsa-däck och en betydande uppdatering av Taycans chassikontrollsystem.
Nästa generations Taycan kommer att lanseras 2027. Den kommer att leda Porsches elektriska framtid, tillsammans med en eldriven Porsche Panamera och fyra andra elbilar.