Home Elbilar Tesla Model 2 tippas bli producerad i Tyskland

Tesla Model 2 tippas bli producerad i Tyskland

by admin
Tesla Model 2

Tesla kommer enligt uppgift att bygga sin efterlängtade elbil för 300,000kr vid sin europeiska fabrik i Berlin.

Enligt Automotive News Europe (via Reuters), med hänvisning till en icke namngiven källa, bekräftade Teslas VD Elon Musk flytten under ett besök på den tyska anläggningen förra veckan, men stannade kort för att bekräfta när den prisvärda nya modellen kommer att anlända.

Musk var i Tyskland efter ett högprofilerat besök i Storbritannien, där han satte sig ner med premiärminister Rishi Sunak för ett livestreamat samtal om framtiden för artificiell intelligens, vilket skapade rubriker för att föreslå att tekniken en dag skulle ”eliminera jobb”.

Hans Berlinresa fokuserade mer specifikt på Teslas framtid, och förutom att tacka personalen vid anläggningen för deras ansträngningar att skala upp Model Y-produktionen, bekräftade han enligt uppgift för dem att den mindre nya EV – inofficiellt känd som ”Model 2” – skulle vara den andra Tesla-modellen som byggs i Europa.

Den nya Tesla-modellen kommer att säljas för 25 000 euro (300,000kr) och är tänkt att fungera som en direkt rival till både kinesiska elbilar som MG 4 EV och BYD Dolphin, samt till kommande modeller från europeiska tillverkare som Renault 5 och Volkswagen ID 2.

Detta är den andra indikationen hittills i år på att planerna på att lansera en instegsmodell från Tesla fortskrider. Tidigare i år berättade Musk för aktieägarna att företaget utvecklade ”två nya produkter”, varav en tros ha varit den uppdaterade Model 3-sedanen, som nu säljs, och den andra den mindre, helt nya bilen.

Tesla har tidigare uttalat en ambition att skala upp produktionen till en miljon bilar per år vid anläggningen i Berlin, upp från uppskattningsvis 250.000 tidigare i år.

Den uppdaterade Model 3 och den nya modellen ”kommer förmodligen att överstiga fem miljoner enheter per år” av kombinerad produktionsvolym, säger Musk.
Teslas ”unboxed” produktionsprocess

Vid företagets investerardag tidigare i år beskrev Teslas chefer hur nya produktionsprocesser och tekniska innovationer kommer att hjälpa företaget att kraftigt öka effektiviteten i både sina fabriker och fordon.

Teslas teknikchef Lars Moravy sa att Model 3 ”landade oss i produktionshelvetet” med olika förseningar och hinder under hela byggprocessen som hindrade den avgörande salongens utrullning.

Men nu sägs nya metoder för fordonsproduktion – som först utforskades under utvecklingen av den kantiga, omålade Cybertruck – möjliggöra en 40% minskning av fabrikens fotavtryck, kostnadsbesparingar på upp till 50% och en drastisk minskning av risken för förseningar i varje steg av produktionslinjen.

I grunden kommer Tesla att sträva efter att minimera mängden arbete som krävs i varje steg av processen. Till exempel kommer sätena att monteras direkt på batteripaketet under golvet, och hela enheten lyfts sedan upp i en kaross som har målats i sektioner för att undvika behovet av att ta bort och återinstallera dörrar.

Den nya processen är i huvudsak inriktad på att ”bara göra saker som är nödvändiga”, vilket innebär att undvika alla onödiga rörelser eller demontering av bilen eller dess komponenter under dess resa nerför produktionslinjen.

Sammantaget uppskattar Tesla att den nya plattformen kommer att minska byggkostnaden per fordon med cirka 1000 dollar (830 pund).

Moravy förklarade att dagens etablerade massproduktionsprocesser är baserade på de som Henry Ford var pionjär inom. ”Det är svårt att ändra bilproduktionsprocessen efter 100 år”, förklarade han.

Detaljer om nästa Tesla-bil har hållits i stort sett hemliga, med teknikchef Lars Moravy som bara gick så långt som att bekräfta att ”det inte skulle vara en Model Y” som drar nytta av de skisserade produktionsframstegen, vilket avbildades i en illustration som visade innovationerna på Investor Day.

Teslas designchef Franz von Holzhausen sa att detaljer om företagets nästa bil skulle komma ”vid ett senare tillfälle”.

På fordonsnivå har uppgraderingar av batteri- och motorteknik resulterat i en 75% minskning av kiselkarbid, och innebär att företagets nästa plattform kommer att kunna acceptera batterier av vilken kemi som helst. Powertrain-chefen Colin Campbell tillade att nästa generations Tesla EV-motor inte kommer att använda några sällsynta jordartsmetaller i sin konstruktion.

You may also like

Leave a Comment