Ibisbatterier

Ibland gömmer sig de enklaste idéerna i det fördolda, redo att göra redan relativt enkel teknik, som elbilar, ännu mer enkel.

”Enkel” jämfört med förbränningsmotorer, eftersom den inte behöver fyrtaktsmotorns komplexa bränsle- och avgassystem och alltmer komplicerade utrustning för utsläppsrening.

Och ”relativt”, för även om elbilar är mekaniskt mycket enklare och inte behöver katalysatorer, komplexa växellådor eller ens ett avgassystem, är vetenskapen och elektroniken bakom dem ganska avancerad.

Stellantis avslöjade nyligen att man har samarbetat med batteritillverkaren Saft i ett projekt som kallas Intelligent Battery Integrated System (Ibis). Syftet är att minska antalet komponenter i en elbil ytterligare genom att använda den befintliga batteritekniken på ett lite annorlunda sätt.

Drivlinorna i elbilar består i allmänhet av samma byggstenar. Det finns ett batteri som lagrar och måste laddas med likströmselektricitet (DC). Elmotorerna drivs av växelström, som i ett hushåll, så det finns en växelriktare per motor för att omvandla växelström till likström och vice versa.

Drivlinan har också en inbyggd laddare som tar växelströmmen från elnätet och omvandlar den till likström för att mata batteriet.

Batterier i elbilar kallas egentligen batteripaket, eftersom de består av ibland hundratals små litiumjonceller med låg spänning. Men i stället för att vara sammankopplade i ett paket är cellerna arrangerade i moduler. Så medan ett batteri kan generera 400V eller 800V, kan spänningen i en enskild modul vara så låg som 11V, beroende på paketets storlek och utformning.

Ibis-projektet har hämtat inspiration från solcellssystem för att minska hårdvaran i en elbil. Solcellssystem består av ett antal solpaneler som producerar likström, som ett batteri, som matas till en enda växelriktare för att omvandlas till växelström. Ett alternativ är att använda flera mikroinverterare som omvandlar likströmmen till växelström när den lämnar varje enskild panel.

Ibis-projektet har valt ett liknande tillvägagångssätt. Varje batterimodul har en inbyggd mikroinverter tillsammans med en laddare, vilket eliminerar behovet av en inbyggd laddare och en högspänningsomriktare (eller omriktare om det finns mer än en drivmotor).

Som helhet producerar det kompletta batteripaketet växelström, inte likström, redo för motorn. Stellantis räknar med att detta tillvägagångssätt kommer att gynna små elbilar, där utrymmet är begränsat. Det sägs också vara billigare, kanske för att ett antal mindre laddare och växelriktare kostar mindre än de högspända motsvarigheter som de ersätter.

Ibis är potentiellt ytterligare ett exempel på innovativt tänkande som förbättrar tekniken. Samtidigt är det inte säkert att det är kompatibelt med andra koncept, till exempel Volkswagens mål att montera enskilda celler direkt i bilens chassi (”Cell2Car”).

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *