Home Nyheter Stor investering i varumärket Seat ger uppfräschade Ibiza och Arona

Stor investering i varumärket Seat ger uppfräschade Ibiza och Arona

by admin
Seat Ibiza och Arona

Seat-chefen Wayne Griffiths säger att varumärket ”är vid god hälsa”, med hela sitt modellprogram som ska uppdateras inom en snar framtid – och man fortsätter att undersöka alternativ för en framtida elbil i instegsklassen.

Under de senaste åren har Barcelona-företaget lagt sitt fokus på det prestandaorienterade syskonmärket Cupra, vilket har lett till rapporter om att Seat-märket i slutändan kan komma att pensioneras.

Men vid Seat SA:s årliga mediekonferens insisterade Griffiths på att varumärket fortfarande har en viktig roll att spela. ”För oss var det alltid tydligt att varumärket inte skulle försvinna”, sa han. ”Varför skulle man låta ett varumärke som har funnits i 70 år försvinna? Frågan är: när är det rätt tid att göra mer?”

Griffiths sa att det senaste fokuset på Cupra var nödvändigt för att förbättra företagets marginaler och lönsamhet, och att förmågan att öka Seats volymer påverkades under de senaste åren av bristen på halvledare.

Men företaget sålde cirka 290.000 Seat-modeller förra året, en ökning med 24% jämfört med året innan. Griffiths tillade: ”Budskapet är tydligt: varumärket Seat är vid god hälsa och kommer att fortsätta att spela en nyckelroll för att möta vår lönsamma tillväxt i framtiden.”

Han sa att det är ”viktigt att få tillbaka varumärket Seat där det hör hemma”, vilket kommer att innebära ”nya investeringar i varumärket och dess modeller”.

Seat Leon kommer att få en ansiktslyftning i år, med förnyade versioner av Seat Arona crossover – märkets bästsäljare – och Seat Ibiza hatch som kommer att följa 2025. Företaget gav en första titt på stylingen av dessa modeller i en video under mediakonferensen. Ateca kommer också att ”uppgraderas och få sin livslängd förlängd” i framtiden.

Seat Ibiza och Arona

Griffiths antydde att de uppdaterade modellerna kommer att få reviderade plug-in hybrid- och bränsleeffektiva drivlinor, som utan tvekan kommer att matcha dem från andra nyligen uppdaterade Volkswagen Group-modeller som sitter på MQB-plattformen.

Griffiths tillade att företaget ”tittar på vad vi kan leverera i den elektriska världen under varumärket Seat” och tillade att ”det bästa är fortfarande att komma”. Medan han sa att inga beslut har fattats, antydde han att den nya instegsplattformen som utvecklas av Volkswagen för ”ID 1” under 260,000kr skulle kunna vara ett alternativ.

På en fråga om detta projekt, sa Griffiths: ”Det projekt som Volkswagen arbetar med är fortfarande i den första fasen och det är inte vettigt för alla märken samtidigt att gå direkt in i detta segment, så gruppen har satt en prioritet för Volkswagen – men för mig är det fortfarande ett tydligt mål att vi får en instegsmodell för Seat.

”Seat som märke är i en idealisk position för att bidra till gruppen genom att locka de yngsta kunderna. Vi har alltid varit inkörsporten till VW-koncernen. Så för mig är det naturligt att det i framtiden kommer att finnas en instegsmodell för elbilar från Seat.

”Det är bara att gå tillbaka till frågan när är rätt tid med rätt plattform med rätt business case bakom det att det är vettigt för oss.”

You may also like

Leave a Comment