2024 Skoda Superb

Nya Skoda Superb kommer att få betydande tekniska uppgraderingar, en ny 10-mils plug-in hybriddrivlina och en omarbetad cockpit med fokus på användarvänlighet när den börjar säljas i mitten av 2024.

Skodas fjärde generation av flaggskeppsmodellen återkommer i kombi- och kombiutförande – och håller fast vid förbränningskraft med ett urval av sex motorer från lanseringen: tre bensinmotorer, två dieslar och en bensin-elektrisk PHEV.

Priserna för nya Superb förväntas bli något högre jämfört med den utgående bilen, som börjar på 450,000kr – men Skoda har utlovat minimala ökningar för Kodiaq och samma sak förväntas gälla här.

Superb kan bli den sista helt nya förbränningsmotorbilen som Skoda lanserar, eftersom märket går över till att erbjuda enbart elbilar 2030. Men det tjeckiska företaget har ännu inte bekräftat om var och en av deras nuvarande förbränningsmotorbilar kommer att bli elektriska i nästa generation.

Motorutbud

Bensinutbudet inleds med en mildhybrid 1,5-liters på 148 hk, medan 2,0-litersalternativen på 201 hk och 262 hk – den senare driver båda axlarna – avstår från elektrisk assistans.

Den tvåhjulsdrivna dieseln ger 148 hk, medan den fyrhjulsdrivna versionen ger 190 hk.

2024 Skoda Superb

Toppversionen PHEV kombinerar instegsmodellen med 1,5-liters bensinmotor med en enda elmotor för att skicka 201 hk genom framhjulen. Den renodlade eldriften drivs av ett 25,7 kWh-batteri som kan laddas med upp till 50 kW (DC), vilket möjliggör en 10-80 % laddning på 25 minuter, enligt Skoda. PHEV är endast tillgänglig som kombi från lanseringen, till skillnad från den tidigare generationens bil, som endast kunde fås med plug-in-drift i en fyrdörrars salong.

Företaget har ännu inte specificerat prestandan från dessa motorer, men den förväntas matcha den utgående modellen i en rak linje. Som referens kan nämnas att den tidigare Superb iV plug-in hybrid med 215 hk klarade 0-100 km/h på 7,3 sekunder i vårt fullständiga test.

Inredning

Invändigt har Superb, liksom sitt SUV-syskon nya Skoda Kodiaq, en trio av ”smart dial”-reglage på instrumentpanelen som kan ställas in för att styra olika funktioner beroende på användarens preferenser. De två yttre rattarna kan ställas in för att styra sätesvärme och innertemperatur, medan mittenratten kan användas för att justera infotainmentvolym, fläkthastighet, luftkonditionering och körlägen – och zooma in och ut i satellitnavigatorn.

Det finns också fysiska knappar i mittkonsolen och på ratten för viktiga reglage som fönsterhissar och ljudinställningar.

2024 Skoda Superb

Infotainment finns på en central pekskärm som mäter antingen 10,0 eller 13,0 tum (beroende på specifikation), men endast 13,0 tum-enheten förväntas erbjudas i Storbritannien – vilket är fallet för Kodiaq.

Skoda berättade att alla textilier som används i nya Superb är 100 % återvunna, och att det cognacsbruna läderalternativet garvas med avloppsvatten från olivbearbetning – vilket förstärker bilens hållbarhetskänsla.

Märket lyfte också fram en ny serie ”helt enkelt smarta” interiörfunktioner som är avsedda att erbjuda extra bekvämlighet, inklusive ett klipp för parkeringsbiljetter, en USB-port i backspegeln och förvaring för hi-vis-västar i dörrarna.

Design

Den nya Superbs exteriördesign är subtilt men tydligt utvecklad jämfört med den nuvarande bilen, med en djärvare axellinje och mer vinklade LED-strålkastare bland de funktioner som introducerats som en del av märkets nya Modern Solid designspråk.

Skodas designchef Oliver Stefani säger: ”Superb har traditionellt format Škodas designspråk och den fjärde modellgenerationen kommer att fortsätta att göra just det. Dess utseende kännetecknas av skarpt dragna linjer, tydligt definierade dynamiska proportioner och en modern skulptural och kristallin styling.”

2024 Skoda Superb

Stefani betonade också vikten av aerodynamik i exteriördesignen, där märket hävdar en minskning av luftmotståndet med 10% för sedanen och 15% för kombimodellen.

Den är cirka 40 mm längre och 10 mm högre än den utgående bilen – med mått som varierar beroende på karosstyp – men både halvkombi och kombi är 15 mm smalare än tidigare. Trots detta har bagageutrymmet ökat med 20 liter i sedanen (till 645 liter) och 30 liter i kombimodellen (till 690 liter).

Ford Mondeo, Vauxhall Insignia, Volvo S90, Mazda 6… Mellanklasssegmentet har tagit stryk de senaste åren, med de en gång så hyllade milslukarna förpassade till historien, var och en utan någon direkt ersättare i sikte. Även Volkswagen Passat saloon – en gång förortssäljarens älskling – har bitit i gräset.

Så beröm till Skoda, inte bara för att återuppliva sin repmobil när motståndarna vänder ryggen mot marknaden, utan för att förbli så öppet engagerade i de attribut som gjorde Superb populär i första hand – inte konstigt när den utgående bilen har sålt 845 000 enheter sedan lanseringen 2015.

Mk4 Superb är en helt ny uppfinning när det gäller stilistiska termer och mycket av dess tekniska uppbyggnad. Men om man skalar av glittret är det en betryggande känsla av bekantskap som infinner sig. Ja, det finns ett nytt digitalt gränssnitt, miljövänliga klädselalternativ och en PHEV med längre räckvidd än en första generationens Nissan Leaf.

Men å andra sidan har vi massor av fysiska knappar, ett bagageutrymme stort som ett Amazon-lager och valet mellan två (räkna dem) dieselmotorer utan elassistans.

När bilmarknaden ställs på huvudet av nya märken, tekniker och segment är det säkert ingen dålig sak att bilar som är så konventionellt utformade kan överleva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *