Rolls Royce kommer att börja tillverka sin nya elektriska kupé Spectre för kunder i september, till ett förväntat genomsnittligt försäljningspris på mer än en halv miljon euro per styck.
När Rolls-Royce VD Torsten Müller-Ötvös talade med Bilnytt på Villa d’Este Concorso d’Eleganza i Italien – där den lyxiga elbilen gjorde sin europeiska debut – avslöjade han att Spectres 2,5 miljoner kilometer långa utvecklingsprogram är ”mer eller mindre avslutat” och att serietillverkningen kommer att påbörjas under hösten.
Men eftersom ”orderingången ligger långt över våra förväntningar” räknar Müller-Ötvös med att alla beställningar som görs nu inte kommer att uppfyllas förrän 2025. ”Kunderna är definitivt beredda att vänta”, säger han. ”Och normalt sett väntar man minst ett år på en Rolls Royce, oavsett om det är en Spectre eller något annat.”
Rolls Royce har ännu inte offentliggjort något exakt pris på vägen för den elektriska efterföljaren till Wraith-kupén, och även om vd:n inte kunde ge en exakt siffra baserad på förbeställningar, sa han att baserat på omfattningen av de personaliseringsalternativ som finns tillgängliga genom Rolls-Royces Bespoke-division: ”Mitt antagande är att den här bilen kommer att gå långt över 500 000 euro [5,5 miljoner kr].” ”Jag tror att kunderna är angelägna om att specificera bilen till de högsta nivåerna”, tillade han.
Företaget hade tidigare föreslagit att Spectre skulle kosta omkring 3 miljoner kr innan personaliseringsalternativ lades till. Under 2022, Sussex-företagets andra rekordförsäljningsår i rad, noterades ett genomsnittligt transaktionspris på 4,5 miljoner kr, och vissa varianter av Phantom såldes för mer än 20 miljoner kr.
Müller-Ötvös avslöjade också att Spectre spelar en avgörande roll för att locka nya kunder till Rolls-Royce-märket: ”Vi har uppenbarligen många kunder som är befintliga ägare som beställt en, och vi har omkring 40 procent kunder som vi aldrig tidigare har sett i våra orderböcker nu.”
Men han erkänner att han är ”ganska överraskad över intresset, särskilt från människor som aldrig hade tänkt köpa en Rolls-Royce, men som gör det nu av den anledningen att detta är den allra första helelektriska bilen”.
Spectre är baserad på Rolls-Royces plattform Architecture of Luxury i aluminium – och är därmed inte relaterad till moderbolaget BMW:s elbilar med hög räckvidd – och är en del av ett snabbt elektrifieringsinitiativ som kommer att resultera i att företaget i West Sussex kommer att avveckla sin V12-motor och endast sälja elbilar från och med 2030.
Müller-Ötvös har tidigare sagt till BIlnytt att Spectre i denna mening är lika viktig som 1906 års Silver Ghost – Rolls-Royces första produktionssatsning, som hyllades av Bilnytts samtida biltestare som ”världens bästa bil”.
Den är ”den tredje pelaren” i Rolls-Royces sortiment när det gäller volym och passar prismässigt in mellan den bäst säljande SUV:n Rolls-Royce Cullinan och Rolls-Royce Ghost för att fylla det tomrum som lämnats av de numera pensionerade tvådörrarsduon Dawn och Wraith.
Drivlina
Spectre kommer 12 år efter engångsmodellen 102EX, en elektrisk prototyp baserad på Phantom VII som gav en föraning om egenskaperna hos framtida Rolls-Royce EV:s. Jämfört med det konceptets experimentella underlag är Spectre dock ett betydande steg i prestanda och användbarhet.
Rolls-Royce kommer att offentliggöra officiella godkända siffror när testerna avslutas under andra kvartalet 2023, men man förutspår en räckvidd på 50 mil mellan laddningarna – långt mer än 102EX – tack vare ett 120 kWh-batteri (ett av de största i en serietillverkad elbil) som kan laddas med en hastighet på upp till 195 kW.
Med 577 hk är Spectre väl lämpad att ta sig an dagens mest kraftfulla elektroniska fordon, med en utlovad 0-100 km/h på omkring 4,5 sekunder.
Även om Spectre beskrivs som en andlig efterföljare till den tvådörrars Rolls Royce Phantom Coupé, som slutade 2016, är den i övrigt inte relaterad till den bilen, eftersom alla Rolls-Royce EV:s kommer att vara helt nya förslag, snarare än elektrifierade omarbetningar av befintliga förbränningsbilar.
Müller-Ötvös sade: ”Det hade varit lätt att välja en ombyggd Ghost eller något annat, men vi har aldrig haft för avsikt att göra några ombyggnader. Vi har alltid velat bygga en riktig elektrisk Rolls-Royce, utformad från första början för att vara en elektrisk Rolls-Royce och inte en kompromisslös ombyggnadsbil.”
Han antydde starkt att Cullinan och Ghost – företagets två mest populära modeller – kommer att återvända i ”serie två”-form (Rolls-Royce-språk för ansiktslyftning) och behålla bensin-V12:an, men de elektriska motsvarigheterna till dessa två bilar, som ska säljas senast 2030, kommer att vara fundamentalt olika produkter.
Design
Trots sin radikalt annorlunda grundkonstruktion – och sin påstådda beteckning som den första ”superkupén i ultra-lyxklass” på marknaden – är Spectre omisskännligt en Rolls-Royce, från den expansiva, belysta kromgrillen (den bredaste som företaget ännu har installerat) till de bakåtvända dörrarna, de smala LED-strålkastarna och den imponerande silhuetten med hyttrygg.
Den elektriska drivlinan har dock gjort det nödvändigt att fokusera mer på aerodynamisk effektivitet, därav den något mer rundade fronten och den båtliknande bakdelen. Rolls-Royce uppger en luftmotståndskoefficient på 0,25 Cd, samma som en Tesla Model X. Spirit of Ecstasy – märkets maskot sedan 1911 – har till och med omformats på ett subtilt sätt för att minimera dess inverkan på luftflödet över motorhuvens främre kant.
Rolls-Royce lyfter också fram hur Spectres kaross kröker sig inåt längs trösklarna, som reflekterar vägen som passerar under dem för att ge ”en okomplicerad känsla av rörelse” som liknar skrovet på en tävlingsjakt, och sveper uppåt mot bilens främre del för att ge intrycket av en accelererande båt.
”Genom att satsa på elbilar ville vi ha en verkligt känslomässig bil. Det var därför vi bestämde oss för en fastback coupé”, säger MüllerÃ-tvös om Spectres kaross, som inte liknar någon annan bil som för närvarande finns till salu.
Chassi
Spectre väger 2 975 kg och är därmed Rolls-Royces tyngsta bil hittills, men en omfattande omkonstruktion för elektrifiering innebär att den också är den styvaste – och har företagets mest avancerade fjädringssystem hittills.
Spectres EV-specifika chassi representerar vad företaget kallar ”Rolls-Royce 3.0” – den tredje iterationen av dess skräddarsydda arkitektur sedan lanseringen av den tidigare generationen Phantom 2003. Prioriteringen för denna struktur var att erbjuda en ”kontinuitet av erfarenheter från den nuvarande portföljen”, vilket innebär förfining och dynamisk förmåga i nivå med Ghost, Phantom och Cullinan.
Användningen av extruderade aluminiumsektioner och integreringen av batteriet i fordonsstrukturen ger en 30-procentig ökning av styvheten, enligt företaget. Fördelarna med ett batteri under golvet är också ett helt plant golv i kupén, låg sittställning och ”nästan 700 kg ljuddämpning” mellan passagerarna och vägen.
”Det sätt på vilket ljudstabiliteten levereras i en Spectre skiljer sig från vad du skulle uppleva i en Ghost eller en Cullinan”, säger Müller-Ötvös. ”Du går inte in i några Tesla-liknande ’Ludicrous’-lägen eller liknande, men bilen vädras på ett oväntat sätt: spektakulärt.”
En väsentlig del av bilens skräddarsydda sammansättning är den planära fjädringen, anpassad från Ghost, som använder en uppsättning höghastighetsprocessorer för att övervaka vägförhållandena och förarens intryck för att leverera Rolls-Royces kännetecknande ”magiska mattan”-körningskvalitet. Den kan automatiskt koppla bort rullstängerna så att varje hjul kan agera självständigt – vilket förhindrar gungning på ojämnt underlag – och när en kurva närmar sig skärper den dämparna, kopplar tillbaka rullstängerna och förbereder bakhjulets styrsystem för ”mödosam in och utkörning”.
Interiör
”Det finns ingen större lyx än utrymme”, säger Rolls-Royce och framhåller den expansiva och dekadent inredda kupén i Spectre som ett bevis på märkets inneboende beredskap för elektrifiering.
Trots avsaknaden av bakdörrar är Rolls Royce Spectre, enligt Müller-Ötvös, kategoriskt en fyrsitsig bil snarare än en 2+2:a, ”och av den anledningen skulle jag säga att den är mycket kapabel att transportera fler än bara två personer: du kan ta med dig dina vänner”.
Med en längd på 5453 mm och en hjulbas på 3210 mm är Spectre något längre än Wraith, och avsaknaden av en transmissionstunnel bör möjliggöra en påtaglig ökning av utrymmet i kupén.
Som en fortsättning på ett tema som är vanligt förekommande i de senaste specialutgåvorna av Rolls-Royce är Spectres interiör slående dekorerad med en rad intrikata och tekniskt komplexa motiv inspirerade av natthimlen. De valfria Starlight-dörrpanelerna innehåller till exempel 5876 miniatyr-LED-lampor som föreställer stjärnor, medan den interaktiva instrumentbrädan framför passagerarsätet visar bilens namn omgivet av ett kluster av mer än 5500 stjärnikoner när bilen står stilla – en funktion som ingenjörerna ägnade mer än 10 000 timmar åt att utveckla.
Men ännu viktigare är de framsteg i funktionalitet som utlovas av Rolls-Royces nya generation av infotainmentplattformen, kallad Spirit. Spirit är kompatibel med en särskild Whispers-app för smarttelefoner och gör det möjligt för Spectre-ägare att fjärrstyra olika funktioner, få tillgång till rese- och fordonsdata i realtid och ”utvidga sitt skräddarsydda uppdrag bortom den fysiska världen och in i den digitala arkitekturen som ligger till grund för Spirit”. Detta är en fingervisning om den växande betydelsen av digitala anpassningsmöjligheter för Rolls-Royce-köpare.
I huvudsak bygger Spirit på BMW:s åttonde generation av iDrive-plattformen, som finns i BMW iX och i7, med ett skräddarsytt Rolls-Royce-gränssnitt applicerat. Müller-Ötvös betonade dock att Spectre endast är mycket löst kopplad till sina tyska kusiner: ”Jag skulle vilja kalla det känslan av vår grundare Henry Royce, som sa: ’Ta det bästa som finns och gör det ännu bättre’. Jag tror att det är precis så vi konstruerar Rolls-Royces i samarbete med BMW Group. En sak är säker: det här är en Rolls-Royce, inte alls en ändrad BMW.
”Våra kunder har en teknisk förståelse som gör att de tydligt kan skilja mellan vad som är en masstillverkad bil och vad som är en äkta och autentisk Rolls-Royce. Och av den anledningen har vi helt klart beslutat att gå en mycket, mycket annorlunda väg än BMW Group med deras karosserier och teknik.”