Home Nyheter Reviderad affärsplan för 30 nya Nissan till 2026

Reviderad affärsplan för 30 nya Nissan till 2026

by admin

Nissan kommer att lansera 30 nya bilar under de kommande två åren, som en del av en reviderad affärsplan som kallas The Arc.

Sexton av dem kommer att ha elektrifierade drivlinor, medan 60 % av Nissans nuvarande bilar med förbränningsmotorer kommer att uppdateras.

Sex helt nya modeller kommer att lanseras i Europa, och Nissan siktar på att elbilar ska stå för 40 % av försäljningen i regionen år 2026.

Det japanska företaget kommer att öka sina elektrifieringsinsatser avsevärt efter 2026 och lansera ytterligare 20 hybrider, plug-in-hybrider och elbilar.

Man förväntar sig att elektrifierade bilar kommer att stå för 40 % av den globala försäljningsmixen 2026 och 60 % 2030 – en ökning med 5 % jämfört med den prognos som släpptes i februari 2023, som i sin tur var 5 % högre än den som publicerades 2021.

Som en del av sin The Arc-plan siktar Nissan på att få kostnaderna för sina elbilar att ligga i linje med kostnaderna för sina bilar med förbränningsmotor till 2030, med hjälp av nästa generations batterier och nya utvecklings- och produktionstekniker.

Nyckeln till att sänka priserna kommer att vara utvecklingen av elbilar i ”familjer” baserade på EV-specifika arkitekturer, vilket speglar den strategi som används av Renault Group, Stellantis och Volkswagen Group, bland andra.

Den första bilen som baseras på en ny plattform kommer att lanseras 2027, och efterföljande modeller som baseras på den kommer att vara fyra månader snabbare och hälften så dyra att utveckla, enligt Nissan.

Nissan The Arc

Plattformsdelning kommer också att göra det möjligt för företaget att använda en ny modulär tillverkningsmetod, vilket minskar produktionstiderna med 20%.

Nissan säger också att man kommer att försöka samla komponenter från olika leverantörer för att sänka kostnaderna. Detta kommer efter att man förra veckan tillkännagav planer på att samarbeta med Honda om inköp av delar till framtida elbilar.

Företaget tror också att det kan ”avsevärt förbättra” nickel-mangan-kobolt-batterier (NMC), som de som används i den nuvarande elektriska SUV:en Ariya, för att fördubbla energitätheten och halvera laddningstiderna.

Samtidigt kommer kostnaden för litium-järn-fosfat (LFP) paket förmodligen att sänkas med 30% jämfört med den i den japanska marknaden Sakura kei bil.

Dessa nästa generations batterier kommer att lanseras tillsammans med solid-state celler 2028, hävdar Nissan.

You may also like

Leave a Comment