Home SUV Renault Captur uppfräschad i jakten på försäljningskronan för små SUV:ar

Renault Captur uppfräschad i jakten på försäljningskronan för små SUV:ar

by admin
Renault Captur

Renault Captur har omdesignats och uppgraderats rejält inför 2024 i ett försök att ta sig upp i Europas hett omtvistade segment för små SUV:ar.

Renault kallar den ”B-segmentets bil för livet” och framhåller dess lilla fotavtryck men rymliga (och ”modulära”) interiör som egenskaper som gör den ”hemma i staden eller utanför nätet”.

Med en ny front, som gör att den ligger i linje med de nyare Clio och Scenic, och nu tillgänglig i den prestandainspirerade Esprit Alpine-utrustningen, kommer nya Captur att ta sig an den reviderade Ford Puma och Nissan Juke när den landar hos återförsäljarna i höst.

Bortsett från stylingförändringarna på framsidan, de justerade bakljusen och en rad nya färg- och trimalternativ, har Captur förnyats mest uppenbart inuti, där plymigare material, extra kit och ny generation infotainment kombineras för att ge en mer ”modern” och ”uppgraderad” atmosfär, säger Renault.

Mittpunkten i den renoverade kupén är en ny vertikal 10,4-tums pekskärm, som innehåller Renaults senaste OpenR Link infotainmentplattform, med en rad nya anslutningsfunktioner och trådlös spegling av smartphones som standard. ”Den är lika intuitiv att använda som en smartphone”, säger märket.

Klädseln skiljer sig åt beroende på utrustningsnivå – Techno har gula sömmar medan Esprit Alpine till exempel har blå insatser och motiv med franska flaggan – men det finns ingen krom eller läder i erbjudandet, i linje med Renaults hållbarhetsambitioner. Istället säger företaget att ”alla klädslar innehåller återvunna tyger som valts ut för sitt låga koldioxidavtryck, utan att kompromissa med upplevd kvalitet, känsla eller komfort.”

Det praktiska är fortfarande i fokus för Renaults minsta SUV: baksätet kan fortfarande skjutas tillbaka upp till 160 mm, det finns 24,7 liter förvaringsutrymme runt om i kupén och bagageutrymmet är 536 liter med sätena uppfällda.

Captur är i huvudsak Clios större syskon och fortsätter därför att dela superminins CMF-B-plattform och valet av två bensin-elektriska hybriddrivlinor.

Instegsversionen – som förväntas kosta från cirka 300,000kr – är en 1,0-liters trecylinder som ger 90 hk via en sexväxlad manuell växellåda och klarar cirka 48,3 mpg enligt WLTP-cykeln.

Fullhybridvarianten E-Tech, som kostar cirka 400,000kr, kombinerar en 1,6-litersmotor på 94 hk med en elmotor på 48 hk, en 18 kW startgenerator och ett 1,2 kWh traktionsbatteri för 143 hk.

Chassit, liksom karossen i vitt, är i stort sett samma som i den tidigare bilen, men fjädringsgeometrin och stötdämparna har modifierats för ”en mer dynamisk körning” medan styrningen har kalibrerats om för förbättrad respons och kontroll.

Renault säger att nya Captur, som ett resultat, kommer att erbjuda ”betydligt ökad körglädje”.

Captur är en av Renaults mest sålda bilar och rankades som en av de 10 mest populära hybriderna i Europa förra året. Den förväntas fortsätta säljas i denna form fram till omkring 2028, då den kan komma att ersättas av en ny modell med möjlighet till EV-drift, vilket sannolikt kommer att bli fallet för Clio.

You may also like

Leave a Comment