Italdesign Asso di Picche in Movimento

Italdesign har presenterat sin första skräddarsydda elbil, kallad Asso di Picche in Movimento, för att fira 50-årsjubileet av Audi Asso di Picche-konceptet.

Den designades av företagets grundare Giorgetto Giugiaro och sägs vara en modern tolkning av hans bil från 1973 men ”formad av begreppen säkerhet och elektrifiering”.

Den futuristiska tvådörrarscoupén har en liknande profil som det Audi 80-baserade originalet och fokuserar på aerodynamisk effektivitet med nya lättmetallfälgar, kameror istället för backspeglar och ett kraftigt strömlinjeformat glastak som möter en aktiv spoiler baktill.

Taket har konstruerats för att filtrera bort 100 % av ultravioletta strålar och har förstärkts för att förbättra bilens vridstyvhet.

Själva karossen är helt tillverkad av aluminium och dess fönster av polykarbonat för att hålla vikten på ett minimum.

Asso di Picche in Movimento

Den har också försetts med Italdesigns nya horisontellt vända D-logotyp, som är konstant upplyst och utgör en del av varselljusen.

I en annan snygg blinkning till originalkonceptet har det främre luftintaget gjorts om till en laddningsport.

Lite är känt om den nya bilens drivlina eller tekniska specifikationer, men Italdesign har sagt att den är 4662 mm lång, 1230 mm hög och 1945 mm bred, vilket gör den ungefär lika stor som BMW Z4.

Inuti har den moderniserats på ett liknande sätt, med en minimalistisk design som fokuserar på att ”vara mycket avkopplande och trevlig för de två främre passagerarna”.

Asso di Picche in Movimento

Dörrarna är dubbelhängda för att göra det lättare att öppna dem i trånga utrymmen, de kroppsnära skålade sätena har utformats för att maximera passagerarkomforten och den fyrkantiga ratten är lågt placerad för att ge mer utrymme och öka sikten.

Den har också verkliga praktiska egenskaper: Italdesign hävdar att bagageutrymmet rymmer två medelstora resväskor.

Instrumentpanelens cylindriska design är en direkt referens till originalbilen men domineras nu av en ”ultratunn” infotainmentskärm som kan roteras när passageraren hellre vill att den ska vara dold.

Asso di Picche in Movimento

Vissa funktioner är ständigt synliga, till exempel ljudkontrollerna.

En annan referens till 1973 års bil är läderbältena som återgår till att sitta i jämnhöjd med armstöden och fungerar som dörrhandtag.

Enligt Italdesign gör dessa förändringar kupén ”avsiktligt diskret, mindre uppenbar och påträngande” – en liknande filosofi som i andra projekt som utvecklats av företaget.

Sedan företaget grundades 1968 har det ansvarat för en mängd olika produktions- och konceptbilar, inklusive Alfa Romeo Brera, BMW M1, Lancia Delta och Maserati MC12.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *