Uppstigningen började 250 meter under havsytan i Kina och slutade i Tibetregionen.
Tibet-regionen i Kina är hem för de högsta bergen i världen, och Porsche har just bestigit ett. Nej, det är inte en 911 som erövrar Mount Everest, men en Taycan Cross Turismo planterade nyligen en Porsche-kam på toppen av Hongtu Daban i Tibet, med en topp på närmare 6000 meter. Enligt Porsche är det tillräckligt för att vinna Guinness världsrekord för den största höjdskillnaden med en elbil.
Vi måste betona höjdskillnaden här. Även om 5800 meter är imponerande (och högt) för vilket fordon som helst att nå, är Taycan Cross Turismos resa den verkliga milstolpen. Den 10 dagar långa resan började inte några hundra meter över havsytan, eller ens i närheten av havsytan. Ayding Lake är en torr sjöbotten i västra Kina som är bland de lägsta punkterna i världen, och enligt Porsche började klättringen där på 250 meter under havsytan. Som ett resultat klättrade Taycan totalt över 6000 meter från start till mål. Det är inte långt under marschhöjden för de flesta passagerarflygplan.
Det var inte nödvändigtvis en lätt resa heller. Porsche förklarar att deltagarna upplevde fyra årstiders väder längs rutten, och inte allt av det involverade vägar. Bilderna visar hur Taycan Cross Turismo rullar över sjöbottnen samt anmärkningsvärda landmärken som Tarim Poplar Forest, Tomur Grand Canyon och olika vägar som användes under resan.
Naturligtvis har elfordon inga förbränningsmotorer som andas luft att oroa sig för, så höjdskillnader har inte alls samma effekt på kraft eller funktionalitet. Att klättra över 6000 meter tenderar dock att tappa energi från batteripaketen. I sitt tillkännagivande av höjdrekordet gav Porsche inga detaljer om räckvidd eller effektivitet för resan, men biltillverkaren nämnde Taycan Cross Turismos regenerativa kapacitet i nedförsbackar. Vid passage av ett 4000 meter högt pass gav energiåtervinning på upp till 275 kW en boost till räckvidden.
Som du kanske kan föreställa dig var det svårt att få tag på laddstationer i vissa områden. Det tog fyra dagar att korsa en 76mil lång sträcka av ”ingenmansland” i Kunlun- och Tianshanbergen. Det är inte direkt en fantastisk takt, men med hjälp av EnjoyElec för juice i varierande väderförhållanden klarade den offroad-tematiserade vagnen resan. Genom allt detta säger Porsche att Taycans 800V-arkitektur kunde ladda vid de övre gränserna.
Porsche Taycan Cross Turismo kostar från 101 900 dollar i USA och använder två motorer för fyrhjulsdrift och upp till 469 hästkrafter i overboost-läge. Taycan Turbo S Cross Turismo höjer effekten till 750 hk, men prislappen fördubblas nästan till 197 500 dollar.