Porsche har förhandsvisat en radikal förändring av riktningen för sina dedikerade sportbilar i den elektriska eran, med de nyligen avslöjade Mission X och Vision 357-koncepten som ger ledtrådar om vad som kan förväntas.
Chefen för avancerad exteriördesign Ingo Scheinhütte sa att stylingen av kommande Porsche sportbilar ”måste vara en evolution” som respekterar det tyska företagets arv, vilket framgår av de radikalt olika koncepten, som också kommer att ha inflytande på kommande sedaner och SUV:ar.
I en nylig intervju med Scheinhütte för att ta reda på hur Porsches senaste koncept kan komma att forma deras framtida elektriska produktionsbilar.
Vilka delar av Mission X elektriska hyperbil och 356-inspirerade Vision 357 koncept kommer vi att se på produktionsbilar?
”Man tar med sig alla idéer till ett koncept, men man måste se hur de utvecklas. Vissa element är viktiga för vårt varumärkes-ID, som den kontinuerliga ljusbågen – och på Mission X ser du en utveckling av detta. Istället för att bara ha en ljusbåge har den nu Porsches logotyp integrerad i den. Jag är övertygad om att det här är något vi kommer att få se i produktion.
”De två koncepten är väldigt olika i sin utformning. 357 är ett kärleksbrev till den ursprungliga Porsche-formen, medan Mission X är en utveckling av Porsches designspråk.”
Kan den här designstrategin fungera i andra segment?
”Ju mer du går in i limousine- och SUV-segmentet, desto färre 3D-former kan du leka med, så [sport]bilar är lite av vår blåkopia som vi försöker ta och anpassa till våra SUV:ar.
”Vissa saker fungerar, andra inte. På 357:an finns det ett veck på sidan, och vanligtvis är Porschar väldigt runda. Den här gången försökte vi ge den lite av en kant och ett hörn, till och med föra hörnet runt hela bilen. Jag tror att vi skulle kunna använda det på våra SUV:ar.”
Hur kan man föra in nya idéer samtidigt som man respekterar varumärkets arv?
”Vi måste driva både tradition och innovation på samma gång. Vi har byggt bilar i 75 år och har kallats de lataste formgivarna i bilindustrin. ”Vi försöker alltid vara så innovativa som möjligt, men vi vill inte revolutionera vår design. Det måste vara en evolution, och vi har använt det här receptet i 75 år.”
Vilka är utmaningarna med att tillverka elektriska versioner av era nuvarande modeller, som 911?
”Det handlar inte om paketet. Den största utmaningen med 911 är dess mycket starka arv. Det är den bil vi är mest försiktiga med, och det måste vi vara när vi går in i nästa generation.
”När vi designade nuvarande 911 gjorde vi ett halvt dussin sketcher som visade väldigt olika riktningar, bara för att arvet är så starkt och starkt påverkat av den ursprungliga bilen.”