Porsche K1

Porsches största och lyxigaste bil hittills, med kodnamnet K1, har setts för första gången, när testerna inleds cirka tre år före den planerade lanseringen.

Nya bilder, som ser ut att ha tagits på en av Porsches testanläggningar, visar hur den nya elektriska SUV:en genomgår dynamiska tester, vilket ger en tidig indikation på dess storlek och form.

K1 är tänkt att konkurrera med Mercedes-Benz EQS SUV och BMW iX men med de extra fördelarna med en tredje sätesrad, och har tidigare beskrivits som en silhuett som är ”delvis sedan, delvis crossover”.

Dessa första bilder verkar bekräfta den positioneringen, med prototypen som till synes står lika lång som Cayenne men har en plattare taklinje och en rakare bakdel, tillsammans med en längre hjulbas och en lägre körhöjd.

Luckor i kamouflaget antyder att det kommer att vara en nära visuell relation till den nya Porsche Macan Electric, med en välbekant LED-strålkastardesign och omslutande bakljus, men skrymmande beklädnad och falska trimdetaljer döljer de fina detaljerna.

Det är ovanligt att se en bil testas i produktionsspecifik kaross så långt som tre år före den planerade lanseringen, men Macan Electric kom ut på vägarna för första gången redan 2021, så det är rimligt att dess större syskons design har låsts in.

Källor hos Porsche har tidigare indikerat att K1 – som kommer att vara mer än fem meter lång – kommer att erbjuda ”en helt ny upplevelse inuti”, såväl som ”stark prestanda” och automatiserad körning.

För att ge den lämpliga terrängegenskaper sägs den också ha en avsevärd åkhöjd i sitt mest extrema körläge. Markfrigången kommer att justeras via en sofistikerad luftfjädring med flera inställningar.

Porsches VD Oliver Blume har beskrivit bilen som ”en mycket sportig tolkning av en SUV” och tillägger: ”Detta nya fordonskoncept är utformat för att erbjuda stark prestanda och automatiserad körning med den typiska Porsche flyline, tillsammans med en helt ny upplevelse inuti fordonet.”

Han tillade: ”Vi understryker och förstärker därmed vår positionering inom sportig lyx. Vi ser växande vinstpooler i detta segment, särskilt i Kina och USA.”

Vice ordförande Lutz Meschke sa att K1 var den ”perfekta matchningen för den kinesiska marknaden”.

Porsche K1

När den anländer kommer det avancerade fyrhjulsdrivna flaggskeppet att leda en växande Porsche-line-up, bestående av sju individuella modeller.

K1 kommer att erbjuda det senaste inom synkron elmotor, högpresterande batteri och snabbladdningsteknik – utveckling som, enligt insiders vid företagets huvudkontor i Zuffenhausen i Tyskland, kommer att höja priset långt över 150 500 pund för den befintliga Porsche Cayenne Turbo GT med förbränningsmotor.

K1 har redan planerats i tre år och syftar till att bygga vidare på framgångarna med Porsche Cayenne och Porsche Macan, Porsches två bästsäljande modeller under de senaste två decennierna.

När den kommer kommer den att vara den sjätte Porsche EV efter Porsche Taycan, den elektriska Macan, en elektrisk Porsche Boxster och Porsche Cayman som ska lanseras 2025 och en elektrisk version av Cayenne som preliminärt är planerad för lansering 2026.

K1 kommer att vara den första bilen som körs på Porsches anpassning av Volkswagen Groups Scalable Systems Platform, känd som SSP Sport. Även om detaljerna är knapphändiga förväntas denna erbjuda mer prestanda än Premium Platform Electric (PPE)-arkitekturen som ligger till grund för den elektriska Macan och den nya Audi Q6 E-tron.

Enligt insiders ska K1 ha ett 920 V elsystem för ännu snabbare laddning än 800 V PPE-baserade modeller, och ha oljekylning för sina motorer. Vilket batteripaket den kan använda är fortfarande hemligt, men det förväntas ha en cell-till-chassi-layout för ökad strukturell integritet, med en kapacitet på mer än 100 kWh och en WLTP-räckvidd på mer än 70 mil i sin mest effektiva form.

Annan chassiteknik som planeras för K1 inkluderar elektroniskt styrd fyrhjulsstyrning som ger upp till 5 graders svängvinkel för bakhjulen för att ge ökad manövrerbarhet vid låga hastigheter i stan och större smidighet vid högre hastigheter. Denna funktion kommer att arbeta i kombination med en elektronisk differential som ger en vridmomentvektoriserande effekt mellan varje enskilt bakhjul.

Inuti K1 kommer Porsche att fokusera på utrymmet. Detta beror på den viktiga arkitekturutveckling som Porsche driver för den nya SSP Sport-plattformen, såsom ett lågt hyttgolv, tack vare ett slimmat batteripaket, och bakre fotutrymmen som liknar dem i J1-plattformen som används av den befintliga Taycan.

Produktionen av K1 är planerad att ske tillsammans med produktionen av den elektriska Macan vid Porsches fabrik i Leipzig, Tyskland – samma plats som ansvarar för de befintliga Macan, Cayenne och Porsche Panamera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *