Home Sportbilar Porsche 911 hybrid bekräftad för sommaren 2024

Porsche 911 hybrid bekräftad för sommaren 2024

by admin

Porsche har bekräftat att 911 kommer att få sin första hybriddrivlina någonsin i sommar, som en del av en större modelluppdatering som pågått i två år.

”992.2”-generationen av Porsche 911, som börjar säljas i slutet av året, får en mängd halvtidsrevisioner, inklusive subtilt förändrad exteriör styling, en omarbetad interiör och uppdaterade sexcylindriga bensinmotorer.

Det är en av fyra nya Porsche-modeller som kommer 2024 – ett av det tyska märkets mest intensiva år för nya produktlanseringar – tillsammans med nya Panamera, Taycan och elektriska Macan.

Förändringarna är avsedda att bibehålla 911:s attraktionskraft fram till 2027, då en helt ny nionde generationens modell kommer att ansluta sig till den alltmer elektrifierade Porsche-serien.

Den mest betydande förändringen av 911 under dess sjätte årtionde i produktion är dock införandet av ett unikt bensin-elektriskt hybridsystem.

Det kommer att visas i en ny fyrhjulsdriven modell som avslöjas under sommaren och kombinerar en trimmad version av Porsches turboladdade sexcylindriga motor med en specialdesignad elmotor som sitter i framaxelaggregatet. Bensinmotorn ger drivkraft till bakhjulen, medan elmotorn driver framhjulen.

En 48V integrerad startmotor i den automatiska växellådan med dubbelkoppling ger elektriska boosting-egenskaper och kraft till underordnade komponenter.

Det nya 400V-systemet påstås generera sina egna energireserver genom att använda motorn som generator – i en funktion som liknar den hos en drivlina med räckviddsförlängare – samt via bromsregenerering, vilket eliminerar behovet av extern laddning.

Den elektriska energin lagras i ett specialutvecklat lättviktigt litiumjonbatteri. Med en energikapacitet långt under de batterier som Ferrari och Mercedes-AMG använder i sina plug-in prestandamodeller, har det konfigurerats specifikt för snabb energiladdning och urladdning.

Den nya hybriddrivlinans effekt är hemlig, men Porsche förväntas så småningom erbjuda den nya bensin-elektriska enheten i en rad olika prestandanivåer. Både Turbo-E Hybrid och Turbo S E-Hybrid-modellerna har diskuterats för introduktion i linje med Cayenne- och Panamera-modellerna.

Innan den åttonde generationen av 911 lanseras senare detta årtionde, kommer Porsche också att lansera en 800 hk hybrid efterföljare till den fruktade GT2 RS.

Den nya drivlinan har utvecklats genom en tekniköverföring mellan Porsches produktionsbils- och motorsportavdelningar, i kombination med Rimac – den kroatiska eldriftspecialisten som Porsche äger 45% av aktierna i.

Standard Carrera och Carrera S kommer att behålla den befintliga turboladdade 3,0-liters boxermotorn, men det är inte bekräftat om de kommer att använda det 48V mild-hybridsystem som Porsche har utvecklat i samarbete med Valeo.

Men med strängare utsläppskrav på väg kan dessa modeller mycket väl få elektrifiering och en måttlig ökning av reserverna som en del av 911:s ansiktslyftning.

Porsche 911 hybrid

Källor har antytt att GTS-modellerna skulle kunna använda den naturligt sugande 4,0-liters sexcylindriga motorn som används i 718 Cayman GT4 i stället för dagens turbo 3,0-liters enhet. Men Porsche är förtegen om sina planer och säger bara att framtida utsläppsregler gynnar motorer med högre kapacitet.

Bland möjligheterna för de mer sportiga 911-modellerna finns en ny 3,6-liters version av den klassiska sexcylindriga Porsche-motorn, med en enda variabel turbo – en motor som, enligt insiders, kommer att utgöra grunden för nästa generation 911:s drivlina 2027.

De låga produktionsvolymer som planeras för efterföljaren till dagens 911 GT3 tyder på att den kommer att behålla sin naturligt sugande 4,0-liters sexa, om än med ett måttligt lyft i reserverna.

En helt eldriven 911 är inte omedelbart planerad. Istället ser Porsche framför sig att deras långlivade coupé och cabriolet ska utvecklas in i framtiden med elektrifierade förbränningsmotorer i kombination med nya e-fuel derivat för att ge netto-nollutsläpp.

You may also like

Leave a Comment