En superbil inspirerad av Polestar Synergy-konceptet skulle ha en plats i företagets sortiment och är ”något vi bör ta vidare”, enligt designchefen Maximillian Missoni.

Även om det ännu inte finns några produktionsplaner ledde ”den tilltalande och positiva responsen” på konceptet som först visades på München Motor Show, och ”vetskapen om att teamet skulle vara kapabelt” att utveckla det, till något som ”skulle vara mycket spännande” för Polestar i framtiden.

”Jag säger inte att vi kommer att göra det, men vi skulle vilja göra det”, tillade han.

Polestars brittiskbaserade ingenjörsteam vid Horiba MIRA-anläggningen skulle också göra det möjligt för en lågvolymsbil att bli mer än en önskedröm.

Detta team, som har utvecklat den nya aluminiumarkitekturen för modellerna Polestar 5 och Polestar 6, är utrustat för att skapa specialiserade och högpresterande modeller.

Missoni sa dock att om Synergy någonsin skulle gå i produktion skulle den baseras på en monocoque, snarare än den nya aluminiumarkitekturen.

Missoni sa att Polestar-varumärket absolut hade ”dragningskraften” för att kunna skapa en superbil och att det var ”spännande och inspirerande att se vart varumärket skulle gå”.

Polestar Synergy

Synergy-konceptet presenterades vid avtäckningen som en ”fantasi-superbil” som kombinerar tre modeller som skapats för en designtävling.

Efter att 600 tävlingsbidrag reducerats till 10 valdes tre vinnare ut. Två från Frankrike bidrog till exteriören, medan en från Kina tog hand om interiören.

Vinnarna arbetade tillsammans med Polestars designteam i sex månader för att slutföra utformningen av konceptet, som är 1,07 meter högt och 4,65 meter långt. Den har imponerande hjulhus, en stor frontsplitter och en dramatisk bakre ljusramp.

Polestar säger att exteriördesignen har hämtat inspiration från en hammarhaj, plus ”känslomässig hållbarhet” och ”teknisk uppgraderingsbarhet”.

Interiören, som innehåller ett enda säte i sportstil, är ”prestandaorienterad”. Den är utrustad med en tävlingssele, en digital visirdisplay och en mängd små digitala skärmar som visar information som batteriladdning och utomhustemperatur.

Polestar Synergy

En stor ”flytande” digital display ersätter en traditionell instrumentpanel, medan en ratt i yoke-stil har en egen digital display.

”I år handlar det lika mycket om samarbete som om prestanda”, säger Missoni. ”Jag är stolt över att teamet kunde vägleda och stödja vinnarna så att de kunde förverkliga sin dröm i form av en fullskalig modell.

”Det är inte ofta designstudenter får sådan exponering i början av sin karriär, något som Polestar Design Community på Instagram gör så bra, och som i år förstärks av modellen i skala 1:1 och dess planerade turné till Polestar-anläggningar runt om i världen.”

Polestars designtävling startade först 2020. Varumärket tillkännagav ett samarbete med Hot Wheels tillsammans med avslöjandet av Synergy-konceptet, som kommer att vara inspiration för nästa designtävling och leda till Hot Wheels- och Matchbox-samlarobjekt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *