Home Elbilar Polestar 0 är en ”helt klimatneutral” elbil för 2030

Polestar 0 är en ”helt klimatneutral” elbil för 2030

by admin
Polestar 0

Polestar har gjort ett ambitiöst löfte om att lansera en ”verkligt klimatneutral bil” 2030, och är nu två år in i ett långt forsknings- och utvecklingsprogram som syftar till att fastställa hur miljöpåverkan från leverantörs- och konstruktionsprocesserna kan minskas.

Programmet kallas Polestar 0 – en återspegling av dess avsedda miljöpåverkan. Hans Pehrson, tidigare chef för Polestar R&D och nu ansvarig för att förverkliga programmet, betonade att målet är att skapa en ”kommersialiserad bil” snarare än ett koncept.

”Vilken typ av bil kommer senare – cabriolet, SUV, stadsbil, vad som helst …” sa han och förklarade att det tioåriga programmet (som inleddes 2020) är uppdelat i tre distinkta steg.

”Vi har en detaljerad tidslinje för att nå dit. Vi bör ha en produktionsstart 2030. Tre år innan dess måste vi påbörja detaljerad produktutveckling inom fordonsbranschen: 36 månader är ganska vanligt.

”Innan dess måste vi titta på arkitekturen. Ska vi bygga den i aluminium, stål eller något annat? Kommer den att vara fyrhjulsdriven? Kommer batteriet att finnas under golvet?”

Pehrson sa att hans division kommer att ”behöva vara redo med riktigt djupgående forskning” 2025 för att företaget ska kunna uppfylla sina mål.

Forskningsprogrammet kommer att ta hänsyn till effekterna av alla material, komponenter och processer som används i biltillverkningen, men Pehrson sa: ”Om vi gör ett genombrott i år eller nästa år kan vi implementera dem i en modellårsförändring eller i en ny bil som lanseras 2024, 2025 eller 2026.”

Polestar har hittills integrerat mer än 30 företag i 0-projektet och demonstrerade arbetet hos några av dessa vid sitt Polestar Day-evenemang i Los Angeles.

Dessa inkluderar säten tillverkade av ”fossilfritt stål” från ett företag som heter SSAB, plast från Dama BioPlastics som tillverkas av växtavfall och ett material som heter PaperShell som förvandlar papper tillbaka till trä.

Detta är avsett att ersätta de över 30 polymerplaster som vanligtvis hamnar i en bil och det kan användas för både A- och B-sidor av delar och är en favorit bland Volvos designers för sina estetiska egenskaper.

Polestars designchef Maximilian Missoni bekräftade precis som Pehrson att målet var att skapa en bil utifrån projektet och att det skulle kunna bli ”en annan typ av bil än vad man förväntar sig” på grund av hur radikalt det var att bygga en bil från grunden utan att använda fossila bränslen i stället för att försöka ta bort fossila bränslen från en befintlig modell.

”Vi kanske inte kommer att nå noll”, säger Missoni, ”men även att komma ner till fem ton CO2 skulle vara värt besväret.” Företagets modell med lägst koldioxidutsläpp är den nya Polestar 4 som producerade 19,4 ton koldioxid under sin livstid, inklusive produktion.

Missoni uteslöt inte en modell som är mindre än 2 för en produktion av Polestar 0 som en idé. ”När vi förstår hur annorlunda den är, då bestämmer vi vilken typ av bil det blir. Jag varken utesluter eller inkluderar något, så länge det passar varumärket.”

Varje Polestar-modell utvecklas och designas med stort fokus på hållbarhet.

You may also like

Leave a Comment