MG, det brittiska sportbilsmärket som förvärvades av den kinesiska ägaren SAIC strax efter att Longbridge-baserade MG Rover kollapsade 2005, har tagit ett stort steg mot att återknyta märket till sina hundraåriga rötter genom att i London avtäcka sin Cyberster, en helt eldriven sportroadster, som kommer att finnas hos handlarna nästa sommar.
Bilen, som lanserades som ett koncept nära produktionen förra månaden på bilsalongen i Shanghai, är den första helt nya sportroadstern som bär det ikoniska åttkantiga MG-märket sedan MG F 1995.
MG hävdar att det kommer att bli världens första ”prisvärda” EV-roadster och att den dramatiskt kommer att underskrida de befintliga elektriska prestandabilarna med en struktur med två modeller som troligen kommer att börja runt 600,000kr pund för en bakhjulsdriven version med 309 hk och sträcka sig upp till runt 750,000kr för en fyrhjulsdriven version med två motorer och 536 hk.
Även om bilen ursprungligen planerades som en ersättning för MG TF (en utvecklad version av MG F) har behovet av att bära ett stort traktionsbatteri och det därav följande kravet på en lång hjulbas gjort att Cyberster i sina viktigaste dimensioner ligger närmare den 4,4 meter långa BMW Z4 än sin 3,96 meter långa föregångare med medelmotor.
Det har inte bekräftats mycket om Cybersters mekaniska utformning före den officiella lanseringen vid Goodwood Festival of Speed, men den lättare modellen med en motor lär väga cirka 1850 kg – 750 kg mer än MG TF. Modellen med två motorer förväntas väga 135 kg mer.
Den nya EV-roadstern, som för tillfället endast kommer att byggas som en öppen tvåsitsig modell med ett eldrivet fällbart tak, har en bred och rymlig kupé, vilket underlättas av att det inte finns någon motor i nosen. Batterierna är placerade i chassit enligt en ”skateboard”-princip.
Liksom Cybersters exteriör har inredningsdesignen sina rötter i MG:s Londonbaserade avancerade studio. Den plyschade fasaden och instrumenteringen har influerats av samtida speltrender och saxdörrarna ger vad formgivarna kallar ”en känsla av teater”.
MG:s designchef Carl Gotham, ledare för märkets 20 personer starka avancerade designgrupp baserad i Marylebone i London, erkänner storleksökningen men anser att bilen bär den väl och ”skapar en helt ny typ av roadster redo för en ny generation sportbilsförare”.
Han nämner att Cybersters huvudsyfte är att leda designstilen för framtida MG-modeller. MG kommer att fortsätta att koncentrera sig på SUV och kombibilar, men detta kommer inte att vara dess enda sportbil.
Guy Pigounakis, kommersiell direktör för MG UK, säger att företaget redan har ”översvämmats” av förfrågningar från potentiella köpare och säger att MG:s brittiska återförsäljare (som snart kommer att vara cirka 150) är lika entusiastiska.
Att jaga volym är inte Cybersters huvudfunktion, betonar han. Den kommer i första hand att vara en bildbyggare, även om han ”kan tänka sig” att den brittiska volymen kommer att ligga runt 2 000 enheter per år när efterfrågan har stabiliserats.
Pigounakis nämner att ett bra prisvärde och en utmärkt distribution av nya bilar är viktiga faktorer för MG:s framgång, men han anser att varumärkets erkännande är en ”kritisk” del. Och responsen på bilarna från äldre köpare är ”helt fenomenal”. Han sade: ”Det är tydligt att det finns en stor och aktiv grupp köpare som minns spänningen och löftet med MG-namnet och som har en enorm tillgivenhet för det.”
MG:s försäljning i Storbritannien har varit högkonjunktur i flera år, och 2022 översteg den 51 000 enheter, vilket är mer än fem gånger så mycket som för fem år sedan. Den senaste tidens tillväxt för MG i hela Europa har varit ännu mer spektakulär: försäljningen låg under 1 000 enheter 2019, men förväntas ändå nå 120 000 enheter i slutet av 2023.
Frågor och svar med Carl Gotham, MG:s designchef
Carl Gotham utbildade sig i design vid Coventry University 1999, började arbeta för MG tio år senare och arbetade med både inrednings- och exteriördesign innan han utsågs till sin nuvarande position 2017 och inrättade den avancerade studion i Marylebone 2018. Dess arbete, säger han, har ”allt byggts upp till detta”.
Hur startade Cyberster-projektet?
”Idén om en ny sportbil har alltid funnits på MG, och när jag började gjorde jag mitt bästa för att driva på den. Till en början var det ett slags skunk-works-projekt. När jag sedan tog över 2017 blev det ett av mina första jobb. Det fanns många olika idéer, men planen för en EV-roster kändes väldigt relevant. När vi flyttade till Marylebone fick projektet ett specifikt uppdrag – att ha ett framtidsorienterat roadsterkoncept redo för Shanghai, vilket vi levererade.”
Vad var detaljerna i uppdraget? Och utfördes arbetet i Storbritannien?
”Bilen var tvungen att vara en avsiktsförklaring om företagets framtid. Den var tvungen att vara kurvig, varm och tillgänglig, men den var också tvungen att passa in i varumärket. Vi visste att det hade många fantastiska bilar att leva upp till. Exteriören designades till 100 procent i Storbritannien, men mer av interiören och fasaden gjordes i Shanghai.”
Hur fria var du och ditt team att designa den bil ni visualiserade?
”Vi var ganska fria. En del av vårt jobb är att studera och försöka förutse trender, och vi har varit ganska framgångsrika med det. MG 4 gjordes i Storbritannien i konceptform och färdigställdes sedan i studion i Shanghai, och det har varit framgångsrikt. Vårt uppdrag är att arbeta med modeller tre till fyra år framåt i tiden.”
Som EV måste Cyberster helt klart vara större än tidigare roadsters. Vilka var de positiva och negativa aspekterna?
”De positiva var saker som utrymme i cockpit, pedalutrymme och den utmärkta viktfördelningen för en bil med batterivikten så lågt i chassit. Det negativa var saker som säteshöjden (batterieffekten). Även den långa hjulbasen och den rena storleken. Men vi tror att när man tittar på Cyberster, eller kör den, ser man inga kompromisser. Det är en holistisk design.”
Berätta om dina erfarenheter som designchef i EV-eran, där du klarar av så många förändringar.
”I takt med att saker och ting utvecklas fortsätter man att se obesvarade frågor, eftersom utmaningarna är mycket disparata. Man måste respektera ett stort varumärkesarv, även om så många övergångar påverkar den grundläggande fordonsdesignen. Man designar också för väldigt olika kunder, både de här och de i Kina. Att försöka göra allt detta hjälper dig verkligen att hålla dig ambitiös.”