Home Nyheter Nya RS Q8 Performance blir Audis mest kraftfulla förbränningsmotorbil

Nya RS Q8 Performance blir Audis mest kraftfulla förbränningsmotorbil

by admin
Audi RS Q8

Audi RS Q8 har fått en ny toppversion av Performance-varianten, som blir märkets mest kraftfulla förbränningsmotorbil hittills, med 631 hk från en snärtig dubbelturboladdad bensin-V8.

Ökningen på 39 hk jämfört med standardversionen RS Q8 på 592 hk innebär att den nya super-SUV:en knappt överträffar Audi RS6 Avant Performance estate på 621 hk och bara är 10 hk från den närbesläktade Lamborghini Urus med ren V8, som går i pension i år.

Resultatet är en superbilsliknande 0-100 km/h-tid på 3,6 sekunder, 0,2 sekunder snabbare än standardbilen, medan hastighetsbegränsaren på 250 km/h är borttagen så att Performance kan öka till 305 km/h.

Som i standard Audi Q8 skickas kraften till alla fyra hjulen genom en Tiptronic åttastegad automatisk växellåda.

Audi har tagit fram Performance-modellens extra muskler med ett friare flödande avgassystem, som förutom att minska mottrycket skapar ett ”sportigare och mer suggestivt ljud”.

Performance har samma självlåsande centraldifferential som RS Q8, vilket bidrar till att minska understyrningen och öka precisionen och hastigheten i kurvorna.

Precis som hos syskonmodellen RS är adaptiv luftfjädring och ett launch control-system också standard.

Performance kommer som en del av en uppdatering för RS Q8. Detta följer på standard Q8, Audis flaggskepps-SUV, som uppdaterades i slutet av förra året.

Audi RS Q8

Visuellt är nya RS Q8 Performance och RS Q8 identiska, och skiljer sig från Q8 med större karosser, en ny bikakegrill och lätt omstylade front- och bakpartier. Båda är utrustade med matrix LED-strålkastare och OLED-bakljus som kan anpassas.

En stor bakre diffusor, fruktansvärda ovala avgasrör, nya matt guld 22-tums lättmetallfälgar och RS-märkning också markera dem ut från standard SUV.

På insidan har Audi uppgraderat det digitala instrumentklustret på 12,3 tum med en växlingsindikator för optimala växlingar i manuellt läge.

De viktigaste interiörfunktionerna styrs av samma delade infotainment- (10,1 tum) och klimatkontrollskärmar (8,6 tum) som i Q8.

Stänk av Alcantara skiljer kupéerna från standardbilen.

Audi RS Q8

Exklusivt för RS Q8 Performance är möjligheten att montera lättare 23-tums lättmetallfälgar, som från fabriken är försedda med Pirelli P Zero-gummi, vilket minskar standardfälgarnas vikt med 20 kg, och blå accenter invändigt.

Priserna i Tyskland börjar på 141 900 euro för RS Q8 och 155 700 euro för RS Q8 Performance.

You may also like

Leave a Comment