Home Elbilar Nya Lotus Emeya ger 905 hästkrafter

Nya Lotus Emeya ger 905 hästkrafter

by admin

Lotus har bekräftat priserna för nya Emeya, där den elektriska supersedanen kostar från 1,2 miljoner kr i instegsutförande och stiger till 1,7 miljoner kr för toppmodellen R med 905 hk.

Emeya är en fortsättning på Lotus Carlton från 1990 och kommer kort efter att Lotus presenterade sin första SUV, Eletre, som en del av en ny familj av livsstilsorienterade elbilar som konstrueras och byggs i Wuhan i Kina.

Emeya är baserad på Lotus nya Electric Premium Architecture. Denna skräddarsydda struktur är anpassningsbar för att passa olika bilsegment samt olika batteristorlekar, elmotorer, komponentlayouter och intelligenta körtekniker.

Även om dessa nya elbilar inte har något som helst samband med de sportbilar som Lotus fortfarande bygger i Hethel, är enastående prestanda fortfarande en prioritet för dem. Som ett resultat har den snabbaste Emeya en drivlina med två motorer som skickar upp till 905 hk genom alla fyra hjulen. Det är tillräckligt för att klara 0-100 km/h på under 2,8 sekunder, vilket matchar Porsche Taycan Turbo S och gör Emeya till en av de snabbaste fyrdörrarsbilarna på marknaden.

Specifikationerna för instegsmodellen Emeya och mellanmodellen Emeya S har ännu inte offentliggjorts, men de förväntas matcha motsvarande Eletre-modeller, som har 603 hk och en uppgiven 0-100 km/tim-tid på 4,5 sekunder.

Lotus Emeya

Emeya har ett 102 kWh batteripaket som officiellt ger en räckvidd på upp till 61 mil. Laddning är möjlig med hastigheter på upp till 350 kW, vilket möjliggör en räckviddsökning på 15 mil på bara fem minuter vid de snabbaste laddarna, enligt Lotus. Påfyllning från 10-80% sägs ta så lite som 18 minuter.

Emeya handlar dock inte bara om stora siffror och råstyrka. Dess standardmonterade luftfjädringssystem läser av vägen 1000 gånger per sekund och reagerar aktivt på den hårda ytan genom att ställa in dämparna i varje hörn av bilen på lämpligt sätt.

Lotus prestandasedan har också ett överflöd av aktiva aerodynamiska element, inklusive grillen, diffusorn bak och en bakspoiler som är 100 mm bredare än Eletres och som fälls ut i fart för att förbättra stabiliteten.

Användningen av aktiv aero är en ”möjlighet”, säger Lotus vice designchef Ben Payne till Bilnytt, eftersom det gör det möjligt för företaget att tillverka en högpresterande bil som också ser elegant ut.

Lotus Emeya

”Högpresterande, aerodynamiska bilar är ganska fragmenterade.” sa Payne. ”De har bitar i olika positioner överallt, så de tenderar att se mindre rena, enkla och sammanhängande ut. När vi tittade på Lotus framtida inriktning var vi mycket angelägna om att försöka få bilarna att se så rena ut som möjligt och aktiv aero gör att du kan göra det.”

Invändigt kombineras prestandaorienterade detaljer som framstolar i kolfiber och en plattbottnad ratt med mer uppenbart lyxiga element – individuella baksäten, digitala backspegelskärmar och material med hög upplevd kvalitet.

Den tekniska skickligheten hos Lotus Technology, den kinesiska EV-delen av Lotus, manifesteras i en expansiv 55,0-tums head-up-display, som projicerar viktig information som vägbeskrivningar och varningar från förarassistanssystem över vindrutans bredd.

En stor central pekskärm med 5G-anslutning och uppdateringsmöjligheter flankeras av två smalare digitala skärmar – en för föraren och en för passageraren – i en uppsättning som i stort sett speglar Eletres.

Lotus Emeya

Fysiska reglage finns på mittkonsolen, ratten och rattstången, men många av Emeyas kärnfunktioner kan styras med hjälp av pekskärmen eller röstassistans.

Den högteknologiska cockpiten är en ”tydlig indikation” på den avancerade tekniska arkitekturen som ligger till grund för Emeya, säger Payne.

Detta intryck förstärks av Emeyas förarhussilhuett, långa hjulbas och korta överhäng – proportioner som möjliggörs av Emeyas elektriska drivlina.

”Vi vill se till att folk förstår att det här är en elbil och utnyttjar de möjligheter som skateboard-arkitekturen ger”, säger Payne.

Lotus Emeya

Han förklarade att traditionellt har en GT:s proportioner bestämts av ”hur många cylindrar som finns under motorhuven”, vilket ger ”en lång, kraftfull [nos] och en tight hytt baktill”.

Genom att bryta mot dessa konventioner berättar Emeya ”undermedvetet för dig att det här är en elektrifierad produkt”, säger Payne. ”Rent fysiskt kan den inte ha en stor V8 under huven, eftersom vi inte hade utrymme för det”.

Bortsett från den slankare silhuetten har Emeya en stark likhet med den större Eletre. Detta är ”helt avsiktligt”, säger Payne, eftersom Lotus strävar efter att omstrukturera sin varumärkesimage kring mer praktiska, vardagsanvändbara elbilar – mot bakgrund av sitt arv att bygga kompromisslösa sportbilar.

Payne sa: ”Eletre är den största utmaningen för den traditionella Lotus-kunden. Med tanke på vart vi har tagit vägen var vi tvungna att försöka få in så mycket sportbils-DNA som möjligt i den produkten. Med tanke på dess storlek och proportioner, för vissa människor, är det en utmaning. Jag tror att det i designteamets ögon finns väldigt många funktioner på den bilen som verkligen säljer den som SUV:arnas hyperbil.

Lotus Emeya

”När vi nu kommer till Emeya vill vi fortsätta med det. Vi är medvetna om att Lotus måste bygga en identitet som är meningsfull och vi har en väl sammanfogad estetik från sportbilarna till livsstilsprodukterna, så att det ser ut som ett komplett sortiment. Just nu är det uppenbarligen mitt i processen.”

Payne vill dock undvika ”cookie-cutter” styling för framtida Lotus-modeller. Dessa inkluderar Type 134 – en Porsche Macan EV-rival som är ”väl under utveckling” – och Type 135, en elektrisk efterföljare till Elise.

Eletre och Emeya utgör ”en språngbräda” för dessa modeller – och även för det som kommer efter det, vilket är ”fem år framåt i tiden”. Payne ville inte gå in på vilken form dessa bilar kommer att få men bekräftade att ett ”superspännande” designarbete har påbörjats.

Emeya kommer att börja tillverkas vid Lotus fabrik i Wuhan, Kina, senare i år, med de första europeiska leveranserna planerade att starta i höst.

Emeya kan bli världens mest kraftfulla kombi

En Lotus Emeya med kombikaross ligger i korten, vilket effektivt skulle ge märket en fjärde ”livsstilsmodell” och fungera som en rival till Porsche Taycan Sport Turismo.

Designchefen Ben Payne vägrade att bekräfta om det finns planer på en Emeya med skjutbroms, men han sa: ”Låt oss bara säga att jag känner många kreativa människor som den här typen av produkter tilltalar. Designteamet tittar alltid på nästa möjlighet och hur vi kan göra något lite annorlunda och få fler möjligheter. Finns det med i produktplanen? Jag kan inte kommentera det.”

Detta är ett eko av Lotus kommersiella chef Mike Johnstones kommentarer: ”Konsumenternas smak förändras. Nya marknadssegment dyker upp och ny teknik spelar in som innebär att vi kan göra saker på ett annat sätt. Vi letar alltid efter nya möjligheter för att se till att vi kan maximera avkastningen på alla investeringar vi gör.”

En sådan modell har potential att bli den mest kraftfulla serieproducerade kombimodellen hittills, eftersom Emeya R har cirka 150 hk mer än Taycan Turbo S Sport Turismo, den nuvarande titelhållaren.

You may also like

Leave a Comment