Home Uncategorized Nya Lotus Emeya elektriska ”hyper-GT” avslöjas den 7 september

Nya Lotus Emeya elektriska ”hyper-GT” avslöjas den 7 september

by admin
Lotus Emeya

Lotus efterlängtade elektriska supersedan har officiellt fått namnet Emeya inför en fullständig presentation den 7 september.

Tidigare känd under kodnamnet Type 133, och vid ett tillfälle felaktigt associerad med Envya-namnet, har Porsche Taycan-rivalen förhandsvisats i en ny video som bekräftar att den kommer att ha en wraparound LED-bakljusbar, en rörlig bakvinge och en distinkt LED-strålkastarsignatur som matchar Lotus Eletre SUV.

Lotus kallar den nya kinesiskbyggda modellen för en hyper-GT, precis som de kallade Eletre för världens första hyper-SUV – en blinkning till det faktum att den kommer att ha effekt och prestanda som är mer i linje med några av världens snabbaste superbilar än några liknande sedaner med förbränningsmotorer.

Det kommer att bli märkets första prestanda saloon sedan början av 1990-talet Vauxhall-baserade Carlton och är inställd på att vara särskilt populär i Kina och USA – avgörande marknader för Lotus. Cheferna har tidigare sagt till Autocar att den fem meter långa Emeya kommer att bli den lyxigaste bilen som Lotus hittills har tillverkat.

Bekräftelsen av den nya modellens namn kommer kort efter att prototyper sågs på vägarna i en kampanjkamouflagemålning. Sena prototyper började rulla på Lotus Technologys produktionslinje i Wuhan, Kina, tidigare i år.

Emeya kommer att vara i samma storlek som Polestar 5 grand tourer som kommer att säljas nästa år, men Lotus VD Matt Windle har tidigare sagt att även om det finns viss tekniköverföring, tillåter Geely sina varumärken, som inkluderar Polestar, att bedriva utvecklingen självständigt. Detta innebär att modellerna kommer att vara påtagligt olika i varje viktig aspekt.

Spionbilder visar att den kommer att ha en elegant styling, ett sluttande tak och designdetaljer från Evija och Eletre. Lotus har lagt stort fokus på den dynamiska utvecklingen, eftersom modellen kommer att få i uppgift att ta sig an Taycan och Audi E-tron GT. Den kommer att ha liknande chassiteknik som Eletre – inklusive luftfjädring, bakhjulsstyrning, aktiv roll control och aktiv aerodynamik – men konstrueras enligt en annan uppdragsbeskrivning.

Inga tekniska detaljer har avslöjats ännu, men den förväntas följa Eletre nära. Detta innebär att instegsversionerna sannolikt kommer att erbjuda cirka 602 hk från en tvåmotorig uppsättning, vilket matchar Taycan GTS. Toppversionen Eletre R har en kraftfullare bakre motor som höjer effekten till 904 hk.

Emeya kommer att behålla Eletres 112 kWh batteripaket, vilket kan ge den eleganta sedanen en räckvidd på 65 mil. EPA-plattformen möjliggör snabbladdning vid hastigheter på upp till 420 kW.

På frågan om hur den kommer att stå sig mot prestanda EV-rivaler som Taycan, berättade Lotus kommersiella chef Mike Johnstone: ”När man tittar på prestanda kommer vi att ligga bra till, både när det gäller hantering och hastigheter på 0-100 km/h.

”När det gäller laddning kommer den att ha samma plattform som Eletre så att den kan gå från 10 % till 80 % på mindre än 20 minuter. Vi har ett antal viktiga saker som vi har tagit från Eletre som du kommer att se i Emeya, vilket kommer att ge oss en bra differentieringspunkt.”
Lotus hintar om en elektrisk kombi efter 2026

Johnstone sa att företaget för närvarande inte har några planer på derivatversioner av sin kommande serie, såsom en Emeya shooting brake, men tillade: ”Konsumenternas smak förändras, nya marknadssegment dyker upp och ny teknik spelar in som innebär att vi kan göra saker på ett annat sätt – och vi letar alltid efter nya möjligheter för att se till att vi kan maximera avkastningen på alla investeringar vi gör.”

Lotus har hittills bara bekräftat sin produktplan fram till 2026, då deras nya eldrivna sportbil kommer att lanseras. Även om planeringen redan är igång, antydde Johnstone att uppställningen kan komma att anpassas baserat på marknadsförändringar.

”Produktplanen för tillfället är de tre bilar vi har nu Evija, Emira och Eletre och de tre som kommer i framtiden”, sa han. ”Vi måste vara dynamiska med den planen. Vi tittar hela tiden på hur vi kan säkerställa att vi maximerar potentialen på marknaden.”

You may also like

Leave a Comment