Lexus LF-ZL

Det nya Lexus LF-ZL-konceptet visar upp en framtida elektrisk premium-SUV som enligt företaget kommer att använda nästa generations hård- och mjukvara för att erbjuda en ”personlig” upplevelse.

Den nya maskinen har formen av en stor SUV med en exteriördesign som bygger på befintliga modeller som RZ men med en radikalt förnyad interiör, och har visats upp på Tokyo Motor Show tillsammans med LF-ZC saloon-konceptet.

Medan Lexus har indikerat att en produktionsversion av LF-ZC är planerad till 2026, har man inte avslöjat när en modell baserad på LF-ZL kan komma att börja säljas. Fokus för tillfället ligger på att visa hur företagets nästa generations teknik kommer att förändra kör- och ägarupplevelsen.

LF-ZL är 5300 mm lång, vilket är betydligt längre än till och med den nya lyxiga MPV:n Lexus LM och den Land Cruiser-baserade LX:n från Toyota. Det nya konceptet är också 2200 mm brett och 1700 mm högt, med en enorm hjulbas på 3350 mm för att maximera det inre utrymmet.

Lexus LF-ZL

I likhet med LF-ZC och de Toyota-koncept som presenterades på Tokyo Motor Show bygger LF-ZL på Toyotas nästa generations modulära elarkitektur, som är avsedd att erbjuda betydande flexibilitet när det gäller storlek, form och drivlinelayout för fordon som baseras på den.

Detta uppnås genom att dela upp fordonet i tre delar (fram, mitt och bak) med hjälp av en ny gigacasting-produktionsprocess som, enligt Lexus, kommer att ge större frihet i formgivningen. Fordon på plattformen kommer att byggas på en ”självkörande monteringslinje”, med bilar som rör sig autonomt längs varje steg i processen med hjälp av sitt eget batteri och sin egen motor.

Även om LF-ZL har designelement från den nuvarande elektriska SUV:en RZ, visar den upp en ny form och identitet för varumärket. Fronten har en omarbetad grill, men karossen har formen av en elegant SUV, med en lång motorhuv och ett stort, rundat kupéutrymme som leder till en mycket kort bakdel.

Interiören i konceptet är ännu mer futuristisk och nås via vidöppna framdörrar och bakdörrar som ser ut att kunna fällas ut och skjutas tillbaka. Den främre delen av kupén har en förarfokuserad instrumentpanel med ett djärvt rattok – vilket indikerar användningen av Lexus steer-by-wire-system – och det finns två digitala kontrollpaneler på vardera sidan.

Lexus LF-ZL

Den vänstra panelen används för att styra bilens huvudsystem som körlägen och förarassistans- och säkerhetssystem, medan den högra panelen styr bland annat infotainment och ventilation. Precis som i LF-ZC-konceptet får passageraren en stor infotainment-pekskärm för åtkomst till viktiga bilfunktioner.

De två baksätena är infällda i karossen och har formen av stora vilstolar i ”business class”-stil, kompletta med utfällbara benstöd.

Lexus hävdar att LF-ZL är en försmak av en framtid där ”mobilitet, människor och samhälle kan integreras sömlöst”, inklusive en körupplevelse som kan skräddarsys för varje individ. Det innebär att den kommer att använda AI i sin inbyggda Arene OS-programvara för att ta ”tips” från förarens vanor för att erbjuda personliga förslag som, Lexus hävdar, kommer att ”främja oöverträffad interaktion”.

Lexus har ännu inte gett någon teknisk information om LF-ZL, men den har utan tvekan mycket av den teknik som företaget arbetar med, inklusive steer-by-wire gasreglage och Direct4 fyrhjulsdriftsystem som dök upp på RZ.

Båda de nya koncepten har nästa generations prismatiska battericeller som, i kombination med förbättrad energieffektivitet, är avsedda att ge ”ungefär dubbelt så lång räckvidd” som ett konventionellt batterielektriskt fordon – vilket tyder på cirka 96 mil för LF-ZL. Lexus bekräftade att den mindre LF-ZC kommer att erbjuda en räckvidd på 100 mil i produktionsform, och att varianter med lägre räckvidd också kommer att finnas tillgängliga.

Lexus LF-ZL

Konceptet är utformat för att använda ett nästa generations röstigenkänningssystem som kommer att använda AI för att erbjuda en tjänst som påstås vara ”som att prata med en uppmärksam och tillmötesgående personlig tjänare”.

Lexus hävdar att Arene OS-mjukvaran som företaget och Toyota kommer att använda i framtida fordon också kommer att ha en dramatisk inverkan på kördynamiken genom att bilen kan återskapa egenskaper, ljud och vibrationer från olika typer av fordon för att passa förarens preferenser. Detta skulle kunna kombineras med den ”manuella” EV-transmission som Lexus håller på att utveckla.

Företaget säger också att sensorer ombord på LF-ZL kommer att driva ett system som kallas Interactive Reality in Motion genom att använda digitala data från bilens omgivning. Detta innebär att när en förare pekar på en intressant plats under en resa, kommer bilens display och röststyrning att erbjuda information om den.

Lexus har ännu inte angett när ett produktionsfordon baserat på LF-ZL kan komma, eller någon information om prestanda, räckvidd eller troligt pris. LF står för Lexus Future och har använts för en rad konceptbilar under de senaste åren, vilket gör det möjligt att en framtida produktionsversion kan använda ZL-namnskylten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *