Ford Ranger PHEV har presenterats som en första laddhybrid-pickup och riktar sig till små och medelstora företag med omfattande chassi- och teknikuppgraderingar, en konkurrenskraftig räckvidd för enbart elbilar och en rejäl prestandaboost.
Produktionen av den första elektrifierade Ranger kommer att inledas 2024, med europeiska leveranser planerade till början av 2025. Det är bara den andra pickupen med nollutsläppskapacitet som hittills har bekräftats, efter den helelektriska Maxus T90EV.
Ford har arbetat för att matcha egenskaperna hos den nuvarande Ranger, vilket ger den samma nyttolast på ett ton, dragkapacitet på 3,5 ton och det högsta vridmomentet av alla modeller i Rangers åtta starka sortiment – även om Ford inte har angett exakta siffror.
Kraften kommer från Fords 2,3-liters Ecoboost fyrcylindriga bensinmotor, förstärkt av en ”relativt stor” elmotor för en total effekt som sannolikt kommer att förmörka den hos någon Ranger med ren förbränning, inklusive den 288 hk V6-motoriserade Ford Ranger Raptor.
Ford avslöjar inte den exakta storleken på elmotorns batteri, men säger att det kommer att erbjuda ”mer än” 4,5 mils räckvidd på enbart el. Ford Kuga PHEV, som har en jämförbar räckvidd på enbart el, använder ett 14,4 kWh-batteri. Rangers batteri kommer endast att stödja AC-laddning.
En PHEV-drivlina valdes framför ett rent elbilsalternativ, som det i Ford F-150 Lightning på den amerikanska marknaden, eftersom det – enligt Matt Reilly, global chefsstrateg för Ranger-plattformen – ”främjar offroad-användning utan beroende av laddinfrastruktur, och framtidssäkrar Ranger över hela världen för att uppfylla allt strängare utsläppskrav och EU:s gröna zon.”
Han tillade att det var ”den enda tekniken” som finns tillgänglig just nu som uppfyller Ranger-kundernas krav.
Föraren kan välja mellan ett av fyra körlägen: EV Auto, där motorn kopplas in vid behov; EV Now, som enbart använder eldrift; EV Later, som enbart använder motorn, så att den elektriska laddningen sparas; och EV Charge, som använder en del av motorn som generator för att ladda batteriet under körning.
Fords prestandapickup för den europeiska marknaden har sensationell spänning i Baja-rallystil och mer fart och attraktionskraft på vägen än sin föregångare
För att klara den extra vikten från hybridsystemet har Ford gett chassit extra stöd och starkare fjädring, och kalibrerat om motorn och styrningen så att den känns lättare men fortfarande lik den nuvarande bilen.
Den riktar sig till ägare av små och medelstora företag och kommer att finnas tillgänglig med Pro Power – en inbyggd generator med tre eluttag för användning på en avlägsen arbetsplats eller vid camping. Detta kommer sannolikt att vara standard, även om Ford kommer att slutföra detta närmare bilens marknadslansering 2024.
Modellen kommer också att levereras med geofencing-teknik, vilket innebär att den automatiskt upptäcker när den kommer in i en zon med låga utsläpp och växlar till eldrift, för att sedan återgå till standardläget EV Auto när den lämnar zonen.
Ford avslöjade inte prissättningen men sa att det kommer att ”se till att det är i sweet spot för att upprätthålla värden och kapacitet”. Företaget har inte sagt om det kommer att lansera en hybridversion av instegsmodellen Single-Cab Ranger.
När det gäller huruvida Ford skulle kunna introducera en hybridversion av den tuffa Ranger Raptor, menar Chris Rushton, Ford Commercial Vehicle Marketing Manager, att det inte är uteslutet: ”Vi kommer att se till att PHEV finns tillgänglig på de derivat som är våra mest populära globalt och särskilt med den europeiska kunden i åtanke.”