Nya Ford Mustang Mach-E Rally är en het, spårklar elektrisk 4×4 som kommer till EU i början av 2024.

Mach-E Rally, som visades i kamouflage på Goodwood Festival of Speed i juli och nu presenteras i sin helhet på bilsalongen i München, kommer med en rad chassiuppgraderingar för offroadbruk, en betydande effektökning och en målmedveten stylingöversyn.

Rally är utrustad med en något trimmad version av Mach-E GT:s fyrhjulsdrivna drivlina med två motorer och har en effekt på 480 hk – vilket bör ta den från 0-100 km/h på cirka 4,0 sekunder, även om Ford ännu inte har bekräftat den slutliga prestandastatistiken.

Ännu viktigare är den skräddarsydda chassiuppsättningen: Mach-E Rally är 20 mm högre än Mach-E standard, med specialinställda fjädrar och Magenride-stötdämpare för ökad slaglängd och bättre stötdämpning, och tjocka Michelin CrossClimate-däck, som är lindade runt högblanka vita 19-tums rallyfälgar.

Ford Mustang Mach-E Rally

Rally kommer med sitt eget körläge Rally Sport, som ger en linjär gasrespons för bättre accelerationskontroll, aggressivare dämpning och bättre grepp på hala ytor. Det anpassar också systemen för traktion och stabilitetskontroll ”för att tillåta större glidningar”.

Undertill skyddas 91 kWh-batteriet och elmotorerna från stenar och stötar av ett tjockt underredsskydd, och Ford har belagt karossklädseln med en skyddsspray för att minska risken för flisor och skrapsår.

Det finns även en tvåkrok integrerad i den främre stötfångaren, ”om äventyret utanför motorvägen skulle bli lite för kryddigt”.

Ford säger att Mach-E Rallys skräddarsydda styling delvis inspirerats av den legendariska Ford Focus RS hot hatch, i synnerhet den ”dramatiska” bakspoilern.

Andra unika element är de kontrasterande karosslisterna, den kraftiga frontsplittern, den svarta takpanelen, dimljusen i rallystil och racingränderna.

Interiören är mer subtilt differentierad från Mach-E GT, med skräddarsydda element begränsade till vita accenter genomgående för att matcha hjulen, Mach-E Rally-märket och sportstolarna.

Ford Mustang Mach-E Rally

Darren Palmer, som leder Fords EV-program, berättade att den ursprungliga idén till Rally kom från en rallycrossentusiast i Fords nya Always On-team – skapat för att ständigt övervaka feedback från kunder och sociala medier, vilket informerar utvecklingen av programuppdateringar och tillägg till modellinjen.

”En av dem kör rallycross och han sådde idén: ’Hej, vi har ett arv i den här bilen. Vad sägs om att göra en rallycrossversion, eftersom det passar med vad vi har gjort tidigare?”.

”Vår attityd är: om du har en idé, ta fram den och testa den. Så de skapade en modell för bilen med ren passion. De satte på hjulen och lyfte den. De utformade vad den skulle kunna bli. Vi gav dem friheten att göra det.

”Och så fort jag visade modellen för vår ledning sa de: ’Det passar så bra med vad vi har gjort tidigare och vad människor kan komma att älska’.”

Palmer förklarade att projektet kom till stånd snabbare än vad som ofta förväntas eftersom det var ett av Fords ”go-fast”-program, vilket innebär att perioden från idé till avtäckning bara var cirka 18 månader. ”Det var galet snabbt”, säger han.

Ford Mustang Mach-E Rally

Prototyperna har testats mot vad Palmer kallade ”legendariska hjältar” inom offroad på ”rallyytor”.

Han ville inte avslöja några exakta specifikationer och möjligheter men sa att ”vi har tillräckligt med åkhöjd” och att ”den är superstabil på både asfalt och andra ytor” på grund av den extremt exakta accelerationskontrollen och den låga vikten hos batteriet under golvet.

”För att kunna kasta runt den måste du ändra några saker”, säger Palmer. ”Vi blev helt överväldigade av allt man kan göra. Det är fantastiskt.”

Ford har ännu inte bekräftat om Rally kommer att säljas i begränsat antal och har inte gett någon indikation på pris – även om ett listpris på cirka 1,2 miljoner kr är tänkbart, med tanke på att Mach-E GT i toppsegmentet kostar 1 miljon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *