Ferrari SP-8

Nya Ferrari SP-8 har presenterats som en hyllning till företagets dubbelturboladdade 3,9-liters V8, en fyrfaldig vinnare av Engine of the Year-utmärkelsen.

Den tar sin grund från F8 Tributo och F8 Spider – som själva fick sina namn efter motorn – och återanvänder dem för en futuristisk roadster.

Till skillnad från cabrioleten F8 Spider har SP-8 inget tak. Detta gjorde det möjligt för Ferraris designers att helt omarbeta bilens bakparti, eftersom de inte längre behövde tillgodose utrymme för ett fällbart tak.

Resultatet är en dramatisk uppdelning av bilens axellinje, med ett övre däck i kolfiber och glas och ett silverlackerat nedre område som övergår i motorhöljet.

Att helt ta bort taket krävde också betydande aerodynamiska justeringar för att minska vindbruset, säger Ferrari.

Ferrari SP-8

Fronten i kolfiber har fått en ny design med tunnare strålkastare och ett bredare galler, vilket förbättrar luftflödet till de främre kylarna och ger en mer aggressiv look. Det här området har lämnats omålat, vilket ger en stark kontrast mot den mattgrå bakdelen.

SP-8 har också flera referenser till tidigare och nuvarande Ferraris. Bakljusen är hämtade från de på Roma grand tourer, medan de femekrade hjulen sägs påminna om de från F40.

Inuti har mittkonsolen modifierats för att rymma den H-mönsterliknande växelväljaren från SF90 och 296 GTB.

Ferrari SP-8

SP-8 är en engångsmodell som följer tidigare ”Special Projects”-bilar som SP38 och SP275 RW.

Den beställdes av en kund från Taiwan, där siffran åtta anses vara ”extremt lyckosam”, enligt Ferrari. Superbilen kommer att visas upp på Ferrari Finali Mondiali på Mugello-banan i norra Italien den 24 oktober. Den kommer sedan att förvaras på Ferrari-museet i Maranello fram till mars 2024.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *